دلایل اختلال خواب نوجوانان + درمان بی خوابی نوجوانان + تست رایگان

  • تیم ترجمه و تولید محتوا

    مرکز مشاوره یاسان

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۱/۰۹/۰۱

دلایل اختلال خواب نوجوانان + درمان بی خوابی نوجوانان + تست رایگان

کم خوابی نوجوانان یا دیرخوابیدن آنها مشکل خیلی از خانواده‌هاست. تحقیقات نشان داده بسیاری از نوجوانان با این مشکل مواجه هستند؛ مشکلی که روی همه چیز از جمله عملکرد تحصیلی و اجتماعی آنها تاثیر می‌گذارد. در ادامه مرکز مشاوره یاسان با بیان علت بی خوابی در نوجوانان و عوارض کم خوابی در نوجوانان، راهکارهای درمان بی خوابی نوجوانان را هم ارائه می‌دهد.

یک نوجوان به چند ساعت خواب نیاز دارد؟

نوجوانان بین 8 تا 10 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اما این میزان برای همه نوجوان ها ثابت نیست. ممکن است 7 ساعت خواب برای یک نوجوان کافی باشد و نوجوان دیگری به 11 ساعت خواب نیاز داشته باشد.

 

علت بی خوابی در نوجوانان چیست؟

  • طبیعی است که نوجوان بخواهد دیرتر بخوابد و دیرتر هم بیدار شوند؛ چراکه اواخر شب در مغز نوجوانان هورمون ملاتونین ترشح می‌شود، مسئله‌ای که در زمان کودکی وجود نداشت.

  • یکی دیگر از دلایل اختلال خواب نوجوانان مسائل دوران بلوغ است که باعث می‌شود چرخه خواب و بیداری نوجوان تا حد قابل توجهی بهم بریزد.

مطلب مرتبط: 9 تغییر جسمی و روحی دوره نوجوانی + آسیب‌های دوران بلوغ

  • یکی از دلایل مهمی که نوجوانان را شب‌ها تا دیروقت بیدار نگه می‌دارد این است که نمی‌توانند از موبایل و وسایل الکترونیکی جدا شوند. به جز کنجکاوی‌هایی مثل چک کردن شبکه‌های اجتماعی و چت کردن با دوستان، نور آبی موبایل هم در فرآیند خوابیدن اختلال ایجاد می‌کند.

 

عوارض کم خوابی در نوجوانان

افرادی که از همان ابتدای شروع نوجوانی (حدود 12 تا 13 سالگی) مانند جغد، شب‌ها بیدارند و روزها می‌خوابند و یا حتی ساعات خواب‌شان در طول روز کمتر از حد معمول است، در آینده احتمال ابتلای آنها به مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، قانون شکنی و رفتارهای ضد اجتماعی بیشتر خواهد شد.

مطالب مرتبط: 

رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان چه ساعاتی رخ می‌دهد؟ 

 

هنگام پرخاشگری نوجوان چه کار کنیم؟ + تست

تحقیقات نشان می‌دهد سرعت رشد مغز در نوجوانانی که شب‌ها دیر می‌خوابند نسبت به سایر نوجوانان متفاوت است.  در حقیقت بی خوابی در نوجوانان موجب می‌شود اختلال در رشد ماده سفید مغز می‌شود و در نهایت رشد شناختی، عاطفی و رفتاری در نوجوان با مشکل مواجه خواهد شد.

با انجام تست آنلاین و رایگان "تست کمبود خواب در نوجوانان" متوجه می‌شوید این مسئله چقدر در نوجوان شما جدی است.

درمان اختلال خواب در نوجوانان

1. موبایل وسایل الکترونیکی را موقع خواب از نوجوان بگیرید: حتی اگر نوجوان آنلاین هم نباشد، باز هم کار کردن با موبایل موجب اختلال خواب در نوجوانان می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام خوابیدن، موبایل در اتاق نباشد.

بهتر از است یک ساعت قبل از خواب، موبایل را به شما تحویل دهد و فردا صبح یا بعد از مدرسه تحویل بگیرد. اگر هم شارژ گوشی تمام شده است، آن را در طول شب در مکان دیگری شارژ کنید.

مطالب مرتبط: 

چگونه کودک و نوجوان را از گوشی دور کنیم؟ + تست اعتیاد به گوشی

 

قوانینی که نوجوانان در فضای مجازی باید رعایت کنند! + تست اعتیاد به فضای مجازی

2. فعالیت‌ بدنی در طول روز را جدی بگیرید: نوجوان را به فعالیت‌های بدنی تشویق کنید تا در طول روز فعال باشد. این مسئله علاوه بر این که موجب بهبود خلق و خوی فرزندتان می‌شود‌، او را خسته می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود شب به موقع بخوابد.

پیاده‌وری، دویدن و دوچرخه‌سواری از جمله ورزش‌های سبک و راحتی هستند که نوجوان می‌تواند انجام دهد. همراهی فرزندتان هنگام انجام این فعالیت‌ها به شما کمک می‌‌کند تا ارتباط نزدیکی با فرزندتان برقرار کنید. پس از این فعالیت‌های ساده اما تاثیرگذار غافل نشوید.

مطلب مرتبط: آموزش سبک زندگی به نوجوانان

2. تا جای ممکن نگذارید در طول روز بخوابد: درست است، اگر نوجوان در طول روز بخوابد، همان موقع سرحال‌تر می‌شود - البته بعضی بچه‌ها نه تنها سرحال نمی‌شوند بلکه بیشتر کلافه می‌شوند - اما شب نمی‌تواند بخوابد و ممکن است این چرخه تا مدت‌ها ادامه پیدا کند و کار شما برای ایجاد یک روتین خواب سخت شود.

اگر نوجوان عادت کرده در طول روز بخوابد، سعی کنید به مدت یک هفته این عادت را بشکنید. به احتمال زیاد بعد از یک هفته، عادت جدید در او شکل خواهد گرفت.

3. انجام تکالیف را به تاخیر نیندازید: طبیعی است، نوجوان بخواهد بعد از مدرسه بازی کند، تلویزیون ببیند یا با موبایل مشغول شود اما همه این‌ها باعث می‌شود دیرتر تکالیف مدرسه‌اش را انجام دهد.

وقتی نوشتن تکالیف به شب موکول ‌شود، نوجوان با چالش‌های فکری برای انجام کارهای مدرسه مواجه می‌شود و همین مانع از خوابیدن در وقت مناسب می‌شود. فرض کنید نوجوان شما تازه ساعت 8 شب با تکالیف ریاضی سر و کله بزند، قطعاً  او نمی‌تواند ساعت 9 یا 9:30 بخوابد.

مطلب مرتبط: چگونه نوجوانان را به درس خواندن تشویق کنیم؟

4. عوامل حواسپرتی را از اتاق خواب کم کنید: همان‌طور که موبایل نباید در اتاق خواب باشد، سایر عوامل حواسپرتی هم باید از محیط خواب نوجوان حذف شوند. اتاق را ساکت و آرام کنید. بعضی نوجوان ها یک نور ملایم چراغ خواب را ترجیح می دهند و بعضی نه. این مورد را هم مطابق با عادت نوجوان انجام دهید.

خانه را خلوت کنید و صدای تلویزیون را کم کنید. اگر حیوان خانگی شلوغی هم دارید، اجازه ندهید در این زمان به اتاق نوجوان برود.

5. مصرف کافئین را کم کنید: بیشتر نوجوانان دوست دارند کافئین مصرف کنند، مثلا قهوه یا نسکافه. این در حالیست که اگر کافئین مصرفی روزانه کمتر باشد، نوجوان کمتر دچار اختلال در خواب می‌شود. بهتر است، مصرف کافئین فرزندتان محدود و با نظرات شما باشد.

همچنین خیلی از نوجوان‌ها تمایل دارند نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف کنند حتی بیشتر از قهوه و چای. میزان بالای شکر در نوشیدنی‌های انرژی‌زا اجازه نمی‌دهد نوجوان شب را راحت بخوابد یا زود به تخت خواب برود. تا جایی که می‌توانید، اجازه ندهید مصرف کافئین و شکر برای فرزندتان تبدیل به عادت شود.

6. از یک روانشناس کمک بگیرید: گاهی کنترل از دست شما خارج می‌شود و می‌بینید عادت‌هایی در نوجوان شکل گرفته که به راحتی قابل تغییر نیست. اینجا حضور یک روانشناس در کنار خانواده می‌تواند به نوجوان کمک کند روند تازه‌ای در پیش بگیرد.

یادتان باشد، کمک تخصصی یک روانشناس، به همه چیز سرعت می‌بخشد و باعث می‌شود مشکلات کمتری در زندگی اجتماعی، فردی و تحصیلی نوجوان به وجود آید. به علاوه نوجوان در محیطی امن به حل مسائلش می‌پردازد و متوجه می‌شود شما به عنوان والدین، به سلامت جسم و روح او اهمیت می‌دهید.

مطلب مرتبط: چه زمانی فرزند نوجوان شما نیاز به مشاور دارد؟

 

شیوه دریافت وقت مشاوره

۱. ساکنان ایران: لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان نوجوان مرکز مشاوره یاسان از ساعت 9 تا 19 با دو شماره زیر تماس بگیرید.

تماس با ما

تماس با ما

 

۲. فارسی زبانان خارج از کشور: لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان کودک و نوجوان مرکز مشاوره یاسان از طریق واتس‌اپ پیام دهید.

برچسب ها:

نوجوانان بین 8 تا 10 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. اما این میزان برای همه نوجوان ها ثابت نیست. ممکن است 7 ساعت خواب برای یک نوجوان کافی باشد و نوجوان دیگری به 11 ساعت خواب نیاز داشته باشد.

 

  • طبیعی است که نوجوان بخواهد دیرتر بخوابد و دیرتر هم بیدار شوند؛ چراکه اواخر شب در مغز نوجوانان هورمون ملاتونین ترشح می‌شود، مسئله‌ای که در زمان کودکی وجود نداشت.

  • یکی دیگر از دلایل اختلال خواب نوجوانان مسائل دوران بلوغ است که باعث می‌شود چرخه خواب و بیداری نوجوان تا حد قابل توجهی بهم بریزد.

  • سایر دلایل و توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید

افرادی که از همان ابتدای شروع نوجوانی (حدود 12 تا 13 سالگی) مانند جغد، شب‌ها بیدارند و روزها می‌خوابند و یا حتی ساعات خواب‌شان در طول روز کمتر از حد معمول است، در آینده احتمال ابتلای آنها به مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، قانون شکنی و رفتارهای ضد اجتماعی بیشتر خواهد شد. سایر عوارض و توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

1. موبایل وسایل الکترونیکی را موقع خواب از نوجوان بگیرید: حتی اگر نوجوان آنلاین هم نباشد، باز هم کار کردن با موبایل موجب اختلال خواب در نوجوانان می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام خوابیدن، موبایل در اتاق نباشد.2. فعالیت‌ بدنی در طول روز را جدی بگیرید: نوجوان را به فعالیت‌های بدنی تشویق کنید تا در طول روز فعال باشد. این مسئله علاوه بر این که موجب بهبود خلق و خوی فرزندتان می‌شود‌، او را خسته می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود شب به موقع بخوابد. سایر راهکارها و توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

دریافت وقت مشاوره