کودک نیز همانند افراد بزرگسال در رویارویی با پدیده مرگ و از دست دادن عزیزان خود دچار غم می شود و میزان آن رابطه مستقیمی با سطح تکامل کودک دارد. هرچه سن کودک پایینتر باشد میزان برون ریزی و صحبت کردن کودک کاهش می یابد. علائم سوگ در کودکان در سطوح هیجانی، رفتاری، شناختی و جسمانی بروز می دهد.
بی تعادلی و نوسان
افکار مزاحم و ترسناک و کابوس
اضطراب
احساس ناامنی
سرزنش خود
افسردگی
احساس بی ارزشی بودن
خشم و بروز رفتارهای آسیب رسان به خود یا دیگران
لجبازی و قشقرق
مطالب مرتبط:
آیا میدانید کدام رفتار فرزندتان ناشی از اضطراب و استرس است؟
20 رفتار کودک که نشاندهنده افسردگی است + درمان
دوری از اطرافیان
احساس کرختی
پرخاشگری
مشکلات در تعامل با همسالان یا بزرگسالان و
رفتارهای خودکشی و خودزنی (بیشتر در نوجوانان قابل مشاهده است)
مطالب مرتبط:
8 علت پرخاشگری کودکان + راههای آموزش کنترل خشم در کودک
مقصر دانستن خود
خود را مستحق بدترین اتفاقات دانستن
از دست دادن اعتقاد به عدالت یا خداوند
دچار تحریفات شناختی شدن (فاجعه سازی، باورهمه یا هیچ، تمرکز بر خود)
افزایش ضربان قلب
افزایش فشار خون
گوش به زنگی
تنش جسمانی
داستان "گنجشکی و درخت بید"، نه فقط برای کودکان بلکه برای مراقبان او نگاشته شده است تا به آنها توضیح دهد در چنین شرایطی بهتر است چگونه رفتار کنند.
برای مشاهده اطلاعات بیشتر این کتاب روی عکس کلیک کنید.
بر اساس یک نظریه روانشناسی (ماری نگی)، کودکان در مراحل سنی مختلف باورهای متفاوتی از مرگ دارند.
سه تا پنج سالگی: مرگ به عنوان فرایندی قابل برگشت تصور می شود. در این مرحله، کودک گمان می کند، شخص فوت شده به زندگی عادی برخواهد گشت و منتظر است که چنین روزی فرا برسد و فرد مرده به نزد او بازگردد .
شش تا نه سالگی: مرگ به عنوان رویدادی مجسم است. در این مرحله، کودکان متوجه می شوند که مرگ پایان زندگی است و واقعیت آن را می پذیرند اما در واقع به آن جسمیت می دهند و معتقد هستند که فرد فوت شده از خارج می آید و احتملا قابل دیدن است.
ده تا دوازده سالگی: مرگ به عنوان پایان اعمال حیاتی: در این مرحله، کودک، مرگ را به عنوان رویدادی طبیعی و برگشت ناپذیر میپذیرد.
هانیه لواف، ارزیاب و استعدایاب کودک مرکز مشاوره یاسان در این پادکست به رفتارهای اشتباه بزرگسالان در مقابل کودک داغدیده اشاره کرده است و شیوه صحیح برخورد با این کودکان را توضیح داده است.