6 روش خود مراقبتی برای والدین

  • دکتر شایسته شکوفه‌فرد

    روانشناس بالینی کودک و نوجوان

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۳۱

آرزوی هر پدر و مادری فراهم آوردن بهترین فضا و امکانات برای فرزندان است به شکلی که بتوانند انسان‌هایی شاد و سالم  تربیت کنند و زمینه بروز استعدادها و توانمندی‌های آنان را به بهترین شکل مهیا کنند.

 مسئله‌ای که نباید نادیده گرفته شود این است که فرزندپروری وظیفه‌ای دشوار و چالش برانگیز است. لازم است که والدین علاوه برشناسایی اصول و راهکارهای تربیتی مناسبِ خانواده و فرزندانشان، مراقب سلامت روانی و جسمانی خویش نیز باشند؛ زیرا به عنوان مراقبان اصلی، اثرگذارترین ارتباط را با فرزندان دارند و برای شکل‌دهی به یک شخصیت متعادل در کودک، ضروری است که به برآوردن نیازهای خود توجه کنند.

پدر یا مادر نیز از حقوقی چون ارتباط با دوستان، داشتن فضای خصوصی، زمانی برای ارتباط دو نفره با همسر و ... برخوردارند که معمولا در فضای پرمشغله جامعه امروز مغفول می‌ماند. در زیر به راهکارهای ساده‌ای اشاره می‌کنیم که به والدین کمک کند از طریق ایجاد عادت های رفتاری جدید، زمان بیشتری برای حفظ سلامت روانی و جسمانی خود صرف کنند:

1. خودتان را همانگونه که هستید، بپذیرید و دوست داشته باشید

 فرزندپروری چالش‌های زیادی دارد و گاهی باعث می‌شود احساس کفایت کمتری تجربه کنید. می‌توانید فهرستی از ویژگی‌های مثبت خود به عنوان مادر یا پدر تهیه کنید و هر روز یک مورد به آن بیفزایید. بر توانایی‌های مثبت خود تمرکز کنید و به یاد داشته باشید که همه والدین انسان هستند و ممکن است ضعف‌هایی داشته باشند.

2. خودتان را سرزنش نکنید

ممکن است باورهای نامعقولی مدام ذهن شما را مشغول کند. جملاتی مثل، من باید همیشه خونسرد بمانم یا من مجبورم همیشه فرزندم را راضی نگه دارم، می‌تواند شما را دلسرد کند. به خاطر داشته باشید که همه والدین گاهی از پس برخی مشکلات بر نمی‌آیند. شما همیشه می‌توانید از کمک همسرتان، یک دوست، یک والد دیگر یا یک روانشناس کمک بگیرید.

3. به سلامت خود اهمیت دهید

شما باید توانایی و انرژی لازم برای رسیدگی به فرزندتان را داشته باشید. تقریباً هر روز زمانی را به آرام‌سازی روحی و جسمی خود اختصاص دهید. 15 دقیقه نفس عمیق بکشید. عضلات خود را از سرتا پا به تدریج و به ترتیب ابتدا منقبض و سپس رها کنید. می‌توانید این کار را هنگام شنیدن یک موسیقی لذت بخش انجام دهید.

4. سعی کنید هر روز یک فعالیت جالب برای خودتان انجام دهید

لیستی از فعالیت‌های مورد علاقه خودتان که پیش از این شما را شاد می‌کرده‌ تهیه کنید و ببینید کدام یک از موارد را می توانید در برنامه روزانه خود بگنجانید. قرار با دوستان، کتاب خواندن، فیلم دیدن و ... کارهایی هستند که علاوه بر ایجاد آرامش روانی،  آگاهی شما را هم  نسبت به دنیای اطراف افزایش می‌دهند و شما را به والد بهتری تبدیل می‌کنند.

5. کارهایی انجام دهید که اعتماد به نفس شما را بالا می‌برند

ممکن است پدر یا مادر شدن شما را از انجام کارهایی که خوب انجام می‌دادید دور کرده باشد مثل فعالیت‌های هنری یا ورزشی. فراموش نکنید که شما زمانی می‌توانید فرزندان مسئول و دارای عزت نفس تربیت کنید که به خود و توانایی‌هایتان باور داشته باشید و آنها را پرورش دهید.

6. زمان هایی را به همسرتان اختصاص دهید

به یکدیگر كمك كنيد، از هم تشکر کنید، فرصتي را براي خلوت كردن و گفت‌وگو با هم در نظر بگیرید، كارهای مورد علاقه‌تان را با هم انجام دهيد و از فعالیت‌های روزانه یکدیگر بپرسید. با کمی برنامه‌ریزی و حل مساله زمان‌هایی که ممکن است بچه ها در مدرسه، پیش مادربرزگ یا... باشند را برای رفتن به مکان مورد علاقه خود انتخاب کنید یا فعالیتی دونفره انجام دهید یا حتی در مورد احساسات و افکار خود صحبت کنید. گاهی بچه دار شدن موجب سرد شدن رابطه زن و مرد می شود در حالی که رابطه دونفره شما با همسرتان پایه و ستون اصلی برای فرزندپروری مقتدر و همراه با عشق را می‌سازد پس مراقب آن باشید. قطعا وقتی والدین با همدیگر رابطه صمیمانه داشته باشند، فرزندان کمتر دچار اختلالات روانی می شوند.

با وجود بهترین تلاش های والدین، گاهی نیاز است برای حل مشکلات از یک مشاور خانواده کمک گرفت. مرکز مشاوره یاسان با داشتن بهترین مشاوران خانواده، زوج درمانگران و روانشناسان کودک و نوجوان آمادگی ارائه خدمات را به صورت آنلاین و حضور به مراجعان محترم دارد. برای رزرو وقت مشاوره و ارزیابی کلیک کنید.

همچنین می توانید مهارت های فرزندپروری خود را با خواندن کتاب های روانشناسی در زمینه کودک و نـوجوان  یا حضور در کـارگـاه های فرزندپروری ارتقا دهید.

 

برچسب ها:

 مسئله‌ای که نباید نادیده گرفته شود این است که فرزندپروری وظیفه‌ای دشوار و چالش برانگیز است. لازم است که والدین علاوه برشناسایی اصول و راهکارهای تربیتی مناسبِ خانواده و فرزندانشان، مراقب سلامت روانی و جسمانی خویش نیز باشند؛ زیرا به عنوان مراقبان اصلی، اثرگذارترین ارتباط را با فرزندان دارند و برای شکل‌دهی به یک شخصیت متعادل در کودک، ضروری است که به برآوردن نیازهای خود توجه کنند. پدر یا مادر نیز از حقوقی چون ارتباط با دوستان، داشتن فضای خصوصی، زمانی برای ارتباط دو نفره با همسر و ... برخوردارند که معمولا در فضای پرمشغله جامعه امروز مغفول می‌ماند. 

1. خودتان را همانگونه که هستید، بپذیرید و دوست داشته باشید

 فرزندپروری چالش‌های زیادی دارد و گاهی باعث می‌شود احساس کفایت کمتری تجربه کنید. می‌توانید فهرستی از ویژگی‌های مثبت خود به عنوان مادر یا پدر تهیه کنید و هر روز یک مورد به آن بیفزایید. بر توانایی‌های مثبت خود تمرکز کنید و به یاد داشته باشید که همه والدین انسان هستند و ممکن است ضعف‌هایی داشته باشند.

2. خودتان را سرزنش نکنید

ممکن است باورهای نامعقولی مدام ذهن شما را مشغول کند. جملاتی مثل، من باید همیشه خونسرد بمانم یا من مجبورم همیشه فرزندم را راضی نگه دارم، می‌تواند شما را دلسرد کند. به خاطر داشته باشید که همه والدین گاهی از پس برخی مشکلات بر نمی‌آیند. شما همیشه می‌توانید از کمک همسرتان، یک دوست، یک والد دیگر یا یک روانشناس کمک بگیرید.

3. ادامه را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید

فرم ارسال نظر

4 + 9 = ?

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

2 + 6 = ?