چرا دچار استرس و اضطراب می شویم؟ + بهترین راه درمان استرس و اضطراب

  • تیم ترجمه و تولید محتوا

    مرکز مشاوره یاسان

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۰/۰۸/۰۴

اضطراب چیست؟

اضطراب در واقع راهی است که مغز شما برای واکنش به استرس و اعلام خطر احتمالی در پیش می‌گیرد. هر کس، هراز گاهی احساس اضطراب می‌کند. اشکالی ندارد اگر با فواصل زیاد و گاه به گاه، اضطراب را تجربه کنیم. اما اگر این فواصل کم شوند، ممکن است نشانه این باشد که ما دچار اختلال اضطرابی شده‌ایم. اضطراب بیش از حد می تواند شما را از کار، مدرسه، جمع‌های خانوادگی و سایر موقعیت‌های اجتماعی که ممکن است علائم شما را حادتر کنند، دور نگه دارد. در این مقاله به بررسی انواع اضطراب و روش‌های مدیریت اضطراب می‌پردازیم.

 

انواع اضطراب چیست؟

اختلال اضطراب فراگیر(GAD): این یک اختلال مزمن است که اضطراب زیاد و طولانی مدت و نگرانی در مورد رویدادها، اشیاء و موقعیت‌های معمولی زندگی را شامل می‌شود. GAD شایع ترین اختلال اضطرابی است و افراد مبتلا به این اختلال همیشه در تشخیص علت اضطراب خود، دچار مشکل هستند.

اختلال پنیک (هراس): در این نوع اضطراب، احساس ترس ناگهانی و شدیدی به فرد وارد می‌شود. حملات کوتاه مدت یا ناگهانی، وحشت و دلهره‌ی شدید از ویژگی‌های حمله پنیک محسوب می‌شوند. این حملات می تواند منجر به لرزش، پریشانی، سرگیجه، حالت تهوع و مشکلات تنفسی شوند. حملات پنیک تمایل به بروز و تشدید سریع دارند و پس از 10 دقیقه به اوج خود می‌رسند. با این حال، این نوع از حمله‌ها ممکن است تا 1 ساعت به طول بیانجامند.‌‌ اختلالات پنیک معمولاً پس از تجربیات ترسناک یا استرس‌های طولانی مدت رخ می‌دهند اما ممکن است فرد بدون هیچ محرکی بدان مبتلا شود.

 فوبیای خاص: در این نوع از اضطراب فرد احساس ترس شدیدی نسبت به یک شی یا موقعیت خاص دارد. فوبیا مانند سایر اختلالات اضطرابی نیست؛ زیرا به علت خاصی مربوط می‌شود. فرد مبتلا به فوبیای خاص ممکن است بداند که ترسش غیرمنطقی یا شدید است اما قادر به کنترل احساس اضطراب نسبت به آن محرک نیست. عوامل ایجاد فوبیا از موقعیت‌ها و حیوانات گرفته تا اشیایی که روزمره با آن‌ها سر و کار داریم را شامل می‌شود.

آگوروفوبیا (مرض انزوا‌طلبی): یک از انواع اضطراب است که فرد ترس شدیدی از قرار گرفتن در مکانی دارد که فرار کردن از آن یا کمک گرفتن در صورت بروز شرایط اضطراری، سخت به نظر می‌رسد. مردم اغلب این وضعیت را با ترس از مکان‌های شلوغ یا خارج از خانه، اشتباه می‌گیرند، در حالی که ماجرا آنقدرها هم ساده نیست؛ فرد مبتلا به آگورافوبیا ممکن است از ترک خانه، استفاده از آسانسور و وسایل نقلیه‌ عمومی بترسد.

لالی انتخابی: نوعی اضطراب و ترس شدید اجتماعی است که برخی کودکان آن را تجربه می‌کنند. در این نوع اختلال کودک با خانواده و آشنایان به طور معمول صحبت می‌کنند اما توانایی صحبت در محیط های اجتماعی مثل مدرسه را ندارد.

اختلال اضطراب اجتماعی یا هراس اجتماعی: این ترس از قضاوت منفی دیگران در موقعیت‌های اجتماعی یا خجالت از حضور در مکان‌های عمومی است. اختلال اضطراب اجتماعی طیف وسیعی از احساسات مانند ترس از سخنرانی و حاضر شدن در صحنه، ترس از صمیمیت و اضطراب به خاطر تحقیر و طرد شدن را شامل می‌شود. این اختلال می‌تواند باعث شود که افراد از موقعیت‌های عمومی و ارتباط با انسان‌ها خودداری کنند تا جایی که زندگی روزمره بسیار دشوار می‌شود.

اختلال اضطراب جدایی: اضطراب بالا پس از جدایی از یک شخص یا مکانی که برای شخصی احساس آرامش و اطمینان خاطر داشته، مشخصه‌ اختلال اضطراب جدایی است. گاهی اوقات جدایی ممکن است منجر به علائم وحشت شود. اضطراب جدایی بیشتر در سنین پایین کودکی مشاهده می شود.

 

نشانه ها و علائم حمله اضطراب

  • احساس ضعف یا سرگیجه

  • تنگی نفس

  • خشکی دهان

  • عرق کردن

  • لرز یا گر گرفتگی

  • دلهره و نگرانی

  • بی قراری

  • پریشانی

  • ترس

  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن

 

چرا دچار اضطراب می شویم؟

دلایل اختلالات اضطرابی پیچیده هستند. بسیاری از آنها ممکن است به طور همزمان رخ دهند، برخی ممکن است منجر به ایجاد اختلالات دیگر شوند. علل اضطراب عبارتند از:

  • عوامل استرس‌زای محیطی، مانند بروز مشکل در محل کار و روابط یا مسائل خانوادگی.

  • ژنتیک: افرادی که اعضای خانواده آنها دارای اختلال اضطرابی هستند، بیشتر احتمال دارد که خود دچار چنین مشکلی شوند.

  • عوامل پزشکی، مانند علائم یک بیماری، اثرات یک دارو یا استرس ناشی از جراحی شدید یا بهبودی طولانی مدت.

  • شیمی مغز: روانشناسان دلیل بسیاری از اختلالات اضطرابی را ناهماهنگی هورمون‌ها و سیگنال‌های الکتریکی در مغز تعریف می‌کنند.

  • ترک یا سوءمصرف مواد مخدر که اثرات آن ممکن است تأثیر سایر علل اضطراب را تشدید کند.

 

درمان استرس و اضطراب در خانه

در برخی موارد، فرد می‌تواند استرس و اضطراب خود را در خانه بدون نظارت بالینی درمان کند. با این حال، این راهکار ممکن است برای اضطراب شدید یا طولانی مدت موثر نباشد. تمرینات و اقدامات متعددی به فرد برای مقابله و درمان استرس و اضطراب خفیف‌ یا کوتاه مدت کمک می کند از جمله:

  1. مدیریت استرس: یادگیری مدیریت استرس می‌تواند محرک‌های احتمالی را محدود کند. هرگونه فشار و ضرب‌العجل نزدیک را سازماندهی کنید، فهرستی برای مدیریت کارهای دلهره‌آور تهیه کنید و متعهد به استراحت از تحصیل یا کار شوید.

  2. تکنیک های آرامش‌بخش: فعالیتهای ساده می‌تواند به تسکین علائم روحی و جسمی اضطراب کمک کند. این تکنیک‌ها شامل مدیتیشن، تمرینات تنفس عمیق، حمام طولانی، استراحت در تاریکی و یوگا است. برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید مقاله 9 راهکار برای درمان استرس و اضطراب بدون نیاز به دارو را مطالعه کنید.

  3. تمریناتی برای جایگزینی افکار منفی با افکار مثبت: لیستی از افکار منفی که ممکن است در نتیجه اضطراب باشند تهیه کنید و لیست دیگری را در کنار آن بنویسید که حاوی افکار مثبت و باورپذیر است تا جایگزین آنها شود. اگر علائم اضطراب مربوط به علت خاصی مانند فوبیای خاص باشد، ایجاد تصویری ذهنی از مواجهه موفق و غلبه بر یک ترس خاص نیز می‌تواند مزایایی را به همراه داشته باشد.

  4. کمک گرفتن از دیگران(حمایت جمعی): با افراد آشنا مانند یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان صحبت کنید.

  5. ورزش: فعالیت بدنی می‌تواند تصویر ذهنی از خودمان را بهبود بخشد و مواد شیمیایی را در مغز آزاد کند که باعث ایجاد احساسات مثبت شود.

 

بهترین راه درمان استرس و اضطرب

مشاوره یک روش استاندارد برای درمان اضطراب، روانشناسی مشاوره‌‌ای است. این می‌تواند شامل رفتاری درمانی شناختی(CBT)، روان‌درمانی یا ترکیبی از درمان‌ها باشد.

رفتاردرمانی شناختی با هدف شناخت و تغییر الگوهای فکری مضر که پایه و اساس احساسات مضطرب و مزاحم را تشکیل می‌دهند، انجام می‌شود. در این فرآیند، روانشناس سعی می کند تفکر غیرطبیعی را محدود کرده و نحوه‌ واکنش فرد مضطرب را نسبت به اشیا یا موقعیت‌هایی که باعث ایجاد اضطراب می‌شود، تغییر دهد.

به عنوان مثال، یک روان درمانگر سعی می‌کند برای فردی که دچار حملات پانیک می شود این واقعیت که حملات پنیک در حملات قلبی نیستند را جا بندازد. قرار گرفتن در معرض ترس‌ها و عوامل محرک می‌تواند بخشی از رفتاردرمانی شناختی باشد. این امر افراد را تشویق می‌کند تا با ترس‌های خود مقابله کنند و همچنین کمک می‌کند تا حساسیت‌ها نسبت به محرک‌های معمول اضطراب کم شود.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان از مشکلات مربوط به اضطراب رنج می برید توصیه می کنیم حتما از یک روانشناس مجرب در این زمینه کمک بگیرید. مرکز مشاوره یاسان با داشتن بهترین متخصصان روانشناسی کشور آماده ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به صورت حضوری و آنلاین است. برای دریافت وقت از روانشناس کلیک کنید.

 

 

 

برچسب ها:

اضطراب در واقع راهی است که مغز شما برای واکنش به استرس و اعلام خطر احتمالی در پیش می‌گیرد. هر کس، هراز گاهی احساس اضطراب می‌کند. اشکالی ندارد اگر با فواصل زیاد و گاه به گاه، اضطراب را تجربه کنیم. اما اگر این فواصل کم شوند، ممکن است نشانه این باشد که ما دچار اختلال اضطرابی شده‌ایم. اضطراب بیش از حد می تواند شما را از کار، مدرسه، جمع‌های خانوادگی و سایر موقعیت‌های اجتماعی که ممکن است علائم شما را حادتر کنند، دور نگه دارد. 

اختلال اضطراب فراگیر(GAD)، اختلال پنیک (هراس)، فوبیای خاص، آگوروفوبیا (مرض انزوا‌طلبی)، اختلال اضطراب اجتماعی یا هراس اجتماعی. توضیحات هر کدام از انواع اضطراب را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

حساس ضعف یا سرگیجه، تنگی نفس، خشکی دهان، عرق کردن، لرز یا گر گرفتگی ، دلهره و نگرانی ، بی قراری ، پریشانی ، ترس و بی حسی یا سوزن سوزن شدن. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

دلایل اختلالات اضطرابی پیچیده هستند. بسیاری از آنها ممکن است به طور همزمان رخ دهند، برخی ممکن است منجر به ایجاد اختلالات دیگر شوند. علل اضطراب عبارتند از:

  • عوامل استرس‌زای محیطی، مانند بروز مشکل در محل کار و روابط یا مسائل خانوادگی.

  • ژنتیک: افرادی که اعضای خانواده آنها دارای اختلال اضطرابی هستند، بیشتر احتمال دارد که خود دچار چنین مشکلی شوند.

  • عوامل پزشکی، مانند علائم یک بیماری، اثرات یک دارو یا استرس ناشی از جراحی شدید یا بهبودی طولانی مدت.

  • شیمی مغز: روانشناسان دلیل بسیاری از اختلالات اضطرابی را ناهماهنگی هورمون‌ها و سیگنال‌های الکتریکی در مغز تعریف می‌کنند.

  • ترک یا سوءمصرف مواد مخدر که اثرات آن ممکن است تأثیر سایر علل اضطراب را تشدید کند.

توضیحات تکمیلی در این باره را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

در برخی موارد، فرد می‌تواند استرس و اضطراب خود را در خانه بدون نظارت بالینی درمان کند. با این حال، این راهکار ممکن است برای اضطراب شدید یا طولانی مدت موثر نباشد. تمرینات و اقدامات متعددی به فرد برای مقابله و درمان استرس و اضطراب خفیف‌ یا کوتاه مدت کمک می کند اما مشاوره یک روش استاندارد برای درمان اضطراب، روانشناسی مشاوره‌‌ای است. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

فرم ارسال نظر

5 + 8 = ?

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

8 - 4 = ?