دلایل بروز لکنت زبان در کودکان + 12 توصیه به والدین

  • تیم ترجمه و تولید محتوا

    مرکز مشاوره یاسان

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۲/۱۱/۲۵

دلایل بروز لکنت زبان در کودکان + 12 توصیه به والدین

لکنت زبان چیست؟

یکی از مهم‌ترین اختلات گفتاری شایع لکنت زبان است. لکنت زبان به وضعیتی گفته می‌شود که روانی تکلم چار اختلال می‌شود.

لکنت زبان در کودکان از چه سنی بروز پیدا می کند؟

لکنت زبان معمولاً تا قبل از 12 سالگی بروز پیدا می‌کند و در بیشتر موارد از 18 ماهگی تا 9 سالگی قابل تشخیص است و دوره اوج آن بین 2 تا 4 سالگی است.

 

دلایل لکنت زبان در کودکان

علت قطعی لکنت زبان در کودکان مشخص نیست، با این حال حدود 60 درصد از افرادی که دچار لکنت هستند در اقوام نزدیک خود فردی مبتلا به لکنت دارند.

کودکان در ابتدای یادگیریِ تکلم قادر به صحبت کردن فصیح و روان نیستند. فشار بیش از حد والدین برای روان و سریع صحبت کردن یا سرزنش کردن آن‌ها به دلیل ادای اشتباه کلمات یکی از عوامل بروز لکنت در سنین یادگیری تکلم است.

از دیگر علل لکنت زبان در کودکان، تاخیرهای شناختی و رشدی، سرعت بالای تکلم و افزایش سریع دامنه لغات کودکان است.

حدود 20 درصد کودکان خردسال تا حدی در دوره‌ای از رشد خود دچار لکنت زبان می‌شوند اما بیشتر آن‌ها با پشت سر گذاشتن این دوره زمانی به روانی در گفتار می‌رسند.

 

علائم لکنت زبان در کودکان

 

علائم و نشانه های لکنت زبان

• مشکل در شروع یک کلمه، عبارت یا جمله

• طولانی کردن یک کلمه یا صداهای درون یک کلمه

• تکرار صدا، هجا یا کلمه

• سکوت مختصر برای هجا و کلمات خاص یا مکث در یک کلمه (کلمه شکسته)

• افزودن کلمات اضافی مانند "اممممم" به دلیل مشکل در گفتن کلمه بعدی

• تنش، سفتی یا حرکت بیش از حد صورت یا بالای بدن برای تولید یک کلمه

• نگرانی از صحبت کردن

• توانایی محدود برای برقراری ارتباط موثر

 

مشکلات گفتاری لکنت زبان 

• سریع پلک زدن چشم

• لرزش لب یا فک

• تیک های صورت

• تکان های سر

• مشت های گره کرده

 

انواع لکنت زبان در کودکان

سه نوع اصلی لکنت زبان وجود دارد. کودکانی که لکنت زبان دارند ممکن است یک یا چند نوع از این نوع را داشته باشند.

 

1. تکرار

وقتی یک صدا، بخشی از یک کلم ، کل کلمه یا عبارت بارها و بارها تکرار می شود. مثلا:

• "م م م م م م  من بستنی می خوام."

• "می می می می خوام تلویزیون ببینم."

• " من من من من گرسنه ام."

• "من و من و من و من و بابا می خوایم بریم پارک."

 

2. کشیدگی

زمانی که یک صدا کشیده می شود به عنوان مثال ، "مممممممممممممن اون را می خوام".

 

3. وقفه

هنگامی که کودک سعی می کند صحبت کند و هیچ صدایی از آن خارج نمی شود.

 

چه زمانی لکنت زبان تشدید می شود؟

 لکنت زبان ممکن است زمانی که فرد

هیجان زده،

خسته،

تحت استرس،

هنگام احساس خودآگاهی،

عجله

یا تحت فشار قرار گرفتن بدتر شود.

شرایطی مانند صحبت کردن در مقابل گروه یا صحبت کردن با تلفن می تواند برای افرادی که دچار لکنت زبان هستند بسیار دشوار باشد.

با این حال، اکثر افرادی که لکنت زبان دارند هنگام صحبت با خود، آواز خواندن یا صحبت همزمان با شخص دیگر می توانند بدون لکنت زبان صحبت کنند.

درمان لکنت زبان

درمان ممکن است تمام لکنت زبان را از بین نبرد ، اما می تواند مهارت هایی را آموزش دهد که به موارد زیر کمک می کند:

• بهبود تسلط بر گفتار

• ایجاد ارتباط موثر

• مشارکت کامل در فعالیت های مدرسه، کار و اجتماع

چند نمونه از روشهای درمانی عبارتند از:

• گفتاردرمانی: گفتاردرمانگر به کودک می آموزد که سرعت صحبت کردن خود را کاهش دهد. ممکن است هنگام شروع گفتــاردرمانـــی فرزند شما بسیار شمرده صحبت کند اما با گذشت زمان الگوی گفتار طبیعی را یاد خواهد گرفت.

• درمان رفتاری شناختی. این نوع روان درمانی می تواند به کودک در یادگیری، تشخیص و تغییر شیوه های تفکر که موجب بدتر شدن لکنت زبان می شود کمک کند. همچنین می تواند او را در رفع استرس، اضطراب یا مشکلات عزت نفس مربوط به لکنت زبان یاری کند.

• تعامل والدین با کودک: از آن جا که گفتار درمانگر تنها ساعاتی از هفته در ارتباط با کودک است و بیشتر تعامل و تاثیرگذاری کودکان با والدین و در محیط خانواده است، عامل اصلی درمان نیز والدین هستند و لازم است تمرینات را به صورت مداوم با کودک پیش ببرند.

 

ارائه راهکاریی به والدین برای کمک به درمان لکنت زبان کودک

  1. از نشان دادن حساسیت و نگرانی خود به کودک خود پرهیز کنید. هر چه نگرانی و تلاش کودکان برای درست صحبت کردن بیشتر شود، لکنت‌شان هم افزایش پیدا می‌کند.

  2. والدین نباید واکنشی نشان دهند که کودک کم سن به لکنت خود آگاه شود. اگر کودک در مورد مشکل خود آگاهی دارد و از شما در این باره سوال می پرسد لازم است درباره این مسئله به او اطلاعات درستی داده شود.

  3. کودکان دارای لکنت معمولاً سعی می‌کنند جملات خود را سریع ادا کنند. در واقع آن‌ها می‌خواهند خود را سریع تر از ترس گیر افتادن در لکنت رها کنند. والدین می‌توانند بدون اینکه تذکر مستقیم برای آرام صحبت کردن به کودک بدهند با آهسته صحبت کردن الگوی مناسبی برای کودکان باشند.

  4. گفتار کودک را اصلاح یا قطع نکنید. جملات ناتمام کودک را تمام نکنید. این کارها باعث یأس و اضطراب کودکان می‌شود.

  5. با زیاد سوال کردن، کودک را در تنگنا قرار ندهید. هربار یک سوال از او بپرسید و منتظر بمانید تا کودک پاسخ دهد. با دقت و حوصله به پاسخ های او گوش دهید.

  6. کودکان را تشویق به خواندن شعر و آواز کنید. آن‌ها در زمان خواندن شعر و آواز معمولاً دچار لکنت نمی‌شوند. همین مسئله کمک به افزایش اعتماد به نفس و کمک به بهبود لکنت می‌کند.

  7. سعی کنید محیطی آرام را فراهم کنید.

  8. زمانی را به صحبت کردن با فرزند خود اختصاص دهید.

  9. فرزند خود را تشویق کنید تا در مورد موضوعات سرگرم کننده و آسان با شما صحبت کند.

  10. هنگام حرف زدن کودک عکس العمل منفی نشان ندهید. در عوض کودک را به خاطر گفتار درست تحسین کنید.

  11. هنگام صحبت کردنِ کودک به او توجه کنید.

  12. با کادر مدرسه فرزند خود صحبت کنید تا فضایی مناسب فرزند شما فراهم کنند. فضایی که کودک از قلدری سایر دانش آموزان در امان باشد.

 

چه دارویی برای درمان لکنت زبان مفید است؟

اگرچه برخی از داروها برای لکنت زبان آزمایش شده اند اما هنوز هیچ دارویی برای کمک به این مشکل اثبات نشده است.

 

علت لکنت گرفتن یک دفعه ای در کودکان چیست؟

علت لکنت زبان ناگهانی در کودکان

گاهی والدین وقتی متوجه می شوند کودکشان که  قبلاً خیلی واضح و روان صحبت می کرد دچار لکنت زبان شده است، بسیار نگران می شوند اما لکنت زبان در سنین 2 تا 5 سالگی امری عادی است؛ زیرا کودکان یاد می گیرند اصوات و کلمات را کنار هم قرار دهند تا یک جمله را شکل دهند.

لکنت زبان کودک ممکن است زمانی رخ دهد که تمایل کودک به صحبت کردن بیشتر از توانایی های گفتاری و زبانی او باشد. به همین دلیل کودکان نوپا دچار لکنت زبان می شوند. اختلال لکنت زبان در این کودکان ممکن است چند ماه یا بیشتر طول بکشد یا چندین بار بعد از اینکه فکر کردید لکنت زبان کودک برطرف شده است، دوبار کودک دچار آن شود.  از هر 4 کودکی که دچار لکنت زبان می شوند 3 نفر در عرض یک سال از لکنت خود دست می کشند.

لکنت زبان ناگهانی گاهی به دلیل اضطــــــراب و پس از یک واقعه ترسناک یا ناراحت‌کننده به وجود می‌آید. البته لکنت ناگهانی بیشتر در کودکانی که مستعد آن باشند بروز پیدا می‌کند؛ زیرا بسیاری از کودکان ممکن است تجارب ترسناک یا اضطراب‌آوری داشته باشند اما همه آن ها دچار لکنت زبان نمی‌شوند.

 

چه زمانی باید نگران لکنت زبان در کودک بود؟

مواردی که نشان می دهد لکنت زبان موقتی نیست شامل موارد زیر است:

• کودک هجاها را چهار بار یا بیشتر تکرار می کند.

• ماهیچه های صورت کودک سفت می شود یا کودک هنگام لکنت چشمک می زند یا به یک نقطه خیره می شود.

• صدای کودک در حین لکنت زبان بالا می رود.

• لکنت زبان کودک در طول روز رخ می دهد.

• کودک حتی ممکن است از صحبت کردن اجتناب کند.

اگر نگران لکنت زبان کودک خود هستید بهترین راه کمک گرفتن از یک گفتار درمانگر است؛ چرا که او می تواند ارزیابی کند آیا لکنت زبان کودک شما برای سن و مرحله رشد او طبیعی است یا اینکه نیازمند درمان است. 

 

دریافت وقت مشاوره

لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان مرکز مشاوره یاسان از ساعت 9 تا 19 با دو شماره زیر تماس بگیرید يا از طریق واتس‌اپ پیام دهید. راحت ترين مسير براي فارسی زبانان خارج از کشور ارسال پيام از طریق واتس‌اپ است.

تماس با ما

تماس با ما

برچسب ها:

یکی از مهم‌ترین اختلات گفتاری شایع لکنت زبان است. لکنت زبان به وضعیتی گفته می‌شود که روانی تکلم چار اختلال می‌شود.

 

لکنت زبان معمولاً تا قبل از 12 سالگی بروز پیدا می‌کند و در بیشتر موارد از 18 ماهگی تا 9 سالگی قابل تشخیص است و دوره اوج آن بین 2 تا 4 سالگی است.

 

علت قطعی لکنت زبان در کودکان مشخص نیست، با این حال حدود 60 درصد از افرادی که دچار لکنت هستند در اقوام نزدیک خود فردی مبتلا به لکنت دارند. کودکان در ابتدای یادگیریِ تکلم قادر به صحبت کردن فصیح و روان نیستند. فشار بیش از حد والدین برای روان و سریع صحبت کردن یا سرزنش کردن آن‌ها به دلیل ادای اشتباه کلمات یکی از عوامل بروز لکنت در سنین یادگیری تکلم است. از دیگر علل لکنت زبان در کودکان، تاخیرهای شناختی و رشدی، سرعت بالای تکلم و افزایش سریع دامنه لغات کودکان است. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.


 

علائم و نشانه های لکنت زبان  ممکن است شامل : مشکل در شروع یک کلمه، عبارت یا جمله، طولانی کردن یک کلمه یا صداهای درون یک کلمه، تکرار صدا، هجا یا کلمه، سکوت مختصر برای هجا و کلمات خاص یا مکث در یک کلمه (کلمه شکسته) و ... سایر نشانه ها را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

سه نوع اصلی لکنت زبان وجود دارد. کودکانی که لکنت زبان دارند ممکن است یک یا چند نوع از این نوع را داشته باشند: 1. تکرار 2. کشیدگی، 3. وقفه. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

 

 

 لکنت زبان ممکن است زمانی که فرد،هیجان زده، خسته، تحت استرس، هنگام احساس خودآگاهی، عجله یا تحت فشار قرار گرفتن بدتر شود. شرایطی مانند صحبت کردن در مقابل گروه یا صحبت کردن با تلفن می تواند برای افرادی که دچار لکنت زبان هستند بسیار دشوار باشد. با این حال، اکثر افرادی که لکنت زبان دارند هنگام صحبت با خود، آواز خواندن یا صحبت همزمان با شخص دیگر می توانند بدون لکنت زبان صحبت کنند. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

درمان ممکن است تمام لکنت زبان را از بین نبرد ، اما درمان می تواند مهارت هایی را آموزش دهد که به در موارد زیر کمک کند: بهبود تسلط بر گفتار، ایجاد ارتباط موثر، مشارکت کامل در فعالیت های مدرسه، کار و اجتماع.چند نمونه از روشهای درمانی عبارتند از: گفتاردرمانی، درمان رفتاری شناختی، تعامل والدین با کودک. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

1. از نشان دادن حساسیت و نگرانی خود به کودک خود پرهیز کنید. هر چه نگرانی و تلاش کودکان برای درست صحبت کردن بیشتر شود، لکنت‌شان هم افزایش پیدا می‌کند. 2. والدین نباید واکنشی نشان دهند که کودک کم سن به لکنت خود آگاه شود. اگر کودک در مورد مشکل خود آگاهی دارد و از شما در این باره سوال می پرسد لازم است درباره این مسئله به او اطلاعات درستی داده شود. 10 راهکار دیگر  و توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

اگرچه برخی از داروها برای لکنت زبان آزمایش شده اند اما هنوز هیچ دارویی برای کمک به این مشکل اثبات نشده است. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.


 

 لکنت زبان ناگهانی گاهی به دلیل اضطــــــراب و پس از یک واقعه ترسناک یا ناراحت‌کننده به وجود می‌آید. البته لکنت ناگهانی بیشتر در کودکانی که مستعد آن باشند بروز پیدا می‌کند؛ زیرا بسیاری از کودکان ممکن است تجارب ترسناک یا اضطراب‌آوری داشته باشند اما همه آن ها دچار لکنت زبان نمی‌شوند. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

مواردی که نشان می دهد لکنت زبان موقتی نیست شامل موارد زیر است: 1. کودک هجاها را چهار بار یا بیشتر تکرار می کند. 2. ماهیچه های صورت کودک سفت می شود یا کودک هنگام لکنت چشمک می زند یا به یک نقطه خیره می شود. 3. صدای کودک در حین لکنت زبان بالا می رود. 4. لکنت زبان کودک در طول روز رخ می دهد. 5. کودک حتی ممکن است از صحبت کردن اجتناب کند.

ارسال پیام و سوال

{{ nameForm1_error }}

{{ mobileForm1_error }}

5 + 6 = ?

نظرات کاربران

۱۴ خرداد ۱۴۰۲
....

حد اکثر تا چه رده ی سنی باید کودک مبتلا به لکنت زبان دارد برد پیش گفتار درمان و اگر تا زمان مشخصی به گفتار درمان مراجعه نشه ایا مشکلی میتونه داشته باشه یا امکان داره دیگه درمان نشه ؟

۱۷ خرداد ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

وقت بخیر، بهتره که هر چه زودتر بررسی بشه. معمولا هر قدر زمان بیشتری بگذره، درمان هم زمان بیشتری میگیره و فرایندش سخت تر می شه

۳۱ مرداد ۱۴۰۲
امیرحسینی

پسر من سه سال و نیمه هستش و خیلی زود شروع به صحبت کرد و توی دو ساله و نیمی جمله های کامل چند کلمه ای می‌گفت . الان چند روزه که دچار لکنت زبان میشه چطوری که وقتی میخواد کلمه رو بگه چشم هایش رو می‌بنده و فکش مثل سفت شدن میشه موقعیت ترسناک و ناراحت کننده نداشته . نمی‌دونم چرا اینطوری شده یکم نگرانم که این حالت بدتر شه و اینکه پسرم مهد نمیره و وابستگی خیلی شدید به من و بابام داره

۰۱ شهریور ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

سلام. وقت بخیر. حتما این موضوع رو در جلسات حضوری یا آنلاین با یک روانشناس مطرح کنید. گاهی مساله ای که از نظر شما اضطراب نیست، تنش زیادی به کودک وارد می کنه

۰۷ شهریور ۱۴۰۲
باوان مولودی

سلام وقت بخیرمن دخترم خیلی زودشروع به صحبت کردن کرداولاش هیچ مشکلی نداشت ولی بعدتولددوسالگیش الان خوب نمیتونه صحبت کنه خیلی نگرانشم حتی چندروزه وقتی حرف میزنه گیرمیکنه میگه مامان توبگوتوروخداراهنماییم کنید

۱۸ شهریور ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

سلام. وقت بخیر. رفتارهای برگشتی معمولا به دلیل بروز یک حادثه یا شوک پیش میاد. حتی ممکنه چیزی که به نظر شما اتفاق ظاهرا مهمی نبوده باشه، باعث بشه که این اتفاق بیفته. توصیه می کنیم که حتما به یک روانشناس مراجعه کنید تا ارزیابی دقیق تری انجام بدن و بتونن شما رو راهنمایی کنن

۱۰ بهمن ۱۴۰۲
رقیه راعیه

دخترم از یک سالگی شروع به حرف زدن کرد و الان که دو ونیم ساله است کامل و روان حرف میزد اما بطور ناگهانی ده روزه لکنت گرفته و اول کلمات را تکرار میکند نظرتون چیه

۱۱ بهمن ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

سلام دوست عزیز! فرزند شما حتما باید توسط یک متخصص ارزیابی شود.

ارسال پیام و سوال

{{ nameForm1_error }}

{{ mobileForm1_error }}

5 + 9 = ?

دریافت وقت مشاوره