نحو برخود والدین با فرزندی که اضطراب امتحان دارد

  • هانیه لواف

    ارزیاب و استعدادیاب کودک

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۰/۰۹/۰۹

نحو برخود والدین با فرزندی که اضطراب امتحان دارد

یکی از مسائل قابل توجه در نظام آموزشی، مسئله اضطراب امتحان است. اضطراب امتحان یکی از انواع اختلالات اضطرابی عمومی است و نوعی خودمشغولی ذهنی است که با تردید فرد درباره توانایی ها، استعدادها، کارآمدی و عملکردش در شرایط امتحان مشخص می شود و غالبآ با شناخت منفی، عدم تمرکز حواس، واکنش های جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است. اضطراب امتحان در واقع نوعی اضطراب از ارزیابی شدن است و فرد این موقعیت را برای خود یک تهدید می داند.

سطوح بالای اضطراب امتحان توجه و تمرکز دانش آموز را مختل کرده و منجر به مشکلات تحصیلی و افزایش احتمال ترک تحصیل می شود. تحقیقات نشان می دهد که دانش آموزان مضطرب ممکن است به دلیل نگرانی از شرایط امتحان، مدرسه را پیش از موعد رها کرده و یا بیشتر از دیگران از محیط آموزشی گریزان باشند.

 

علائم و نشانه های اضطراب ناشی از امتحان  

علایم و نشانه های جسمانی اضطراب، از تنش در عضلات بدن ناشی می شود. علایم شناختی اضطراب عبارتند از:

  • ناتوانی در سازمان دهی افکار،

  • اشکال در تمرکز،

  • افکاری نگران کننده درباره عملکرد دیگران و مقایسه خود با آن­ها،

  • اشکال درخواندن یا فهم سؤالات،

  • اشکال در به خاطر آوردن واژه ها و مفاهیم کلیدی به هنگام پاسخ دادن به سؤالات تشریحی،

  • احساس خالی بودن سر یا وقفه ذهنی

  • و بازخوانی مکرر سؤالات امتحانی به منظور درک درست آنها.

 

عوامل ایجاد اضطراب امتحان

علت اضطراب امتحان می تواند موارد زیر باشد:

  • عزت نفس پايين،

  • روابط نادرست والدين و اعضاي خانواده با کودک،

  • محافظت و محدوديت بيش از اندازه،

  • انتظارات غيرمنطقي آموزشي،

  • آشنا نبودن کودک با روشهاي درست مطالعه و

  • تناسب نداشتن پرسشهاي امتحاني با توانايي هاي دانش آموزان.

 

 روش‌های مقابله با اضطراب امتحان

برای درمان و کاهش اضطراب امتحان باید مهارتهایی به کودک آموخت تا با استفاده از آنها بتوانند بر اضطراب خود غلبه کنند. بسیاری از افراد در خلال موقعیت های اضطرابی، دچار حالت «خودگویی منفی» مانند «هیچ چیز درست نخواهد شد» یا «من در این امتحان موفق نخواهم شد» می شوند؛ این خودگویی­ها باعث افزایش سطح اضطراب و کاهش کارآمدی فرد می شود. پس باید خودگویی های مثبت مانند «گام به گام پیش می روم» و یا «می توانم بر موقعیت مسلط شوم» را جایگزین خودگویی های منفی کرد.

 

 والدین چه کمکی می‌توانند برای کاهش اضطراب امتحان کودکان انجام دهند؟

  1. والدين بهتر است، نقاط قوت فرزندانشان را شناسايي كرده و در تقويت آنها بکوشند

  2. از بكار بردن واژگاني مثل، تنبل، بی عرضه یا برچسب زدن به کودک یا نوجوان خود خودداري کنند

  3. کمال طلب نباشند و برای کوچک‌ترین تلاش و دستاورد کودک ارزش قائل شوند و پس از هر موفقیت و تلاش به او پاداش دهند

  4. کمک کنند تا گفتگوی ذهنی منفی کودک با خودش کاهش یابد مثلا به جای "هیچ چی یادم نمیاد" به کودک بیاموزند تا به خودش بگوید: "یه نفس عمیق می‌کشم یادم میاد"

  5. بچه‌ها را تشویق کنند راجع به نگرانی‌ها، ترس‌ها و ضعف‌های خود صحبت کنند. این موضوع باعث آگاهی کودک نسبت به خودش و تلاش جهت تغییر و تعدیل نگرانی هایش می‌شود

  6. انتظارات غیرواقعی و بیش از حد از فرزند خود نداشته باشند. والدين بهتر است، توانايي­هاي جسماني و رواني و علايق فرزند خود را در نظر گرفته و خواسته ها و انتظارات شان را با آن ويژگي ها متناسب كنند و از تنبيه كودكان خودداري كنند

با وجود بهترین تلاش های والدین برای شناخت کودک و نوجوان خود، برخی اوقات به نظر می رسد مشکلات فرزندان برای آنها غافلگیر کننده است. در مواجهه با مشکلات رفتاری و هیجانی (مانند رفتارهای پرخطر غیر قابل کنترل) باید حتماً از روانشناس متخصص کودک و نوجوان کمک بگیرید. برای رزرو وقت مشاوره و ارزیابی کلیک کنید.

همچنین می توانید مهارت های فرزندپروری خود را با خواندن کتاب های روانشناسی در زمینه کودک و نـوجوان  یا حضور در کـارگـاه های فرزندپروری ارتقا دهید.

 

برچسب ها:

علایم و نشانه های جسمانی اضطراب، از تنش در عضلات بدن ناشی می شود. علایم شناختی اضطراب عبارتند از: ناتوانی در سازمان دهی افکار، اشکال در تمرکز، افکاری نگران کننده درباره عملکرد دیگران و مقایسه خود با آن­ها، اشکال درخواندن یا فهم سؤالات، اشکال در به خاطر آوردن واژه ها و مفاهیم کلیدی به هنگام پاسخ دادن به سؤالات تشریحی، احساس خالی بودن سر یا وقفه ذهنی و بازخوانی مکرر سؤالات امتحانی به منظور درک درست آنها. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

علت اضطراب امتحان می تواند موارد زیر باشد: عزت نفس پايين، روابط نادرست والدين و اعضاي خانواده با کودک، محافظت و محدوديت بيش از اندازه، انتظارات غيرمنطقي آموزشي، آشنا نبودن کودک با روشهاي درست مطالعه و تناسب نداشتن پرسشهاي امتحاني با توانايي هاي دانش آموزان.توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

برای درمان و کاهش اضطراب امتحان باید مهارتهایی به کودک آموخت تا با استفاده از آنها بتوانند بر اضطراب خود غلبه کنند. بسیاری از افراد در خلال موقعیت های اضطرابی، دچار حالت «خودگویی منفی» مانند «هیچ چیز درست نخواهد شد» یا «من در این امتحان موفق نخواهم شد» می شوند؛ این خودگویی­ها باعث افزایش سطح اضطراب و کاهش کارآمدی فرد می شود. پس باید خودگویی های مثبت مانند «گام به گام پیش می روم» و یا «می توانم بر موقعیت مسلط شوم» را جایگزین خودگویی های منفی کرد. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

1. والدين بهتر است، نقاط قوت فرزندانشان را شناسايي كرده و در تقويت آنها بکوشند 2. از بكار بردن واژگاني مثل، تنبل، بی عرضه یا برچسب زدن به کودک یا نوجوان خود خودداري کنند 3.کمال طلب نباشند و برای کوچک‌ترین تلاش و دستاورد کودک ارزش قائل شوند و پس از هر موفقیت و تلاش به او پاداش دهند سایر راهکارها و توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

فرم ارسال نظر

2 + 7 = ?

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

6 - 3 = ?