یادگیری زبان دوم جهانهای جدیدی را پیش روی ما باز میکند و به ما امکان میدهد با طیف وسیعی از دیدگاهها، مردم و فرهنگها آشنا شویم. حتی گاهی حرف زدن با زبانهای دیگر ما را در بین اطرافیان جذابتر نشان میدهد! اما آیا توانایی صحبت کردن به زبان دوم، تواناییهای شناختی ما را برای کسب دانش جدید، استدلال، درک احساسات دیگران، خلاقیت، تمرکز ، حافظه و تصمیم گیری درست افزایش میدهد؟
مطالعات نشان داده است، عملکرد تحصیلی افراد دو زبانه بهتر از دانشآموزانی است که تنها به زبان مادری صحبت میکنند. در واقع یادگیری زبان دوم موجب برتری زبانآموزان در دروس اصلی مدرسه مانند ریاضیات و علوم میشود.
زبانآموزان دو زبانه ممکن است در ابتدا در عملکرد تحصیلی از همتایان تک زبانه خود عقب بمانند، اما پس از مدتی این عقب افتادگی را جبران میکنند و بیشترین سود را از آموختن زبان دوم میبرند.
فقط یک هفته یادگیری زبان جدید تأثیر مثبتی بر سطح هوشیاری و تمرکز دانشآموزان دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان میدهد، یادگیری زبان دوم موجب بهبود دامنه توجه در همه گروههای سنی میشود. بنابراین، مطالعه یک زبان جدید تمرکز دانش آموزان را بدون توجه به سن آنها افزایش میدهد.
یادگیری زبان جدید مهارتهایی مانند حفظ کردن (یادگیری کلمات و دستور زبان جدید) و قدرت یادآوری را بهبود میدهد. بنابراین تعجب ندارد، افرادی که به طور منظم از زبان دوم استفاده می کنند حافظه قوی تری دارند.
در واقع، تحقیقات نشان میدهد افرادی که بهطور منظم به زبان دوم صحبت میکنند، در تستهای حافظه بهتر از افراد تک زبانه عمل میکنند. حتی فرقی نمیکند آنها زبان را در کودکی یا بزرگسالی یاد گرفته باشند. علاوه بر این، یادگیری زبان حافظه کوتاه مدت و بلند مدت را بهبود میبخشد.
یادگیری زبان دوم مغز را مجبور میکند از مناطقی استفاده کند که افراد تک زبانه معمولاً از آن استفاده نمیکنند. به این ترتیب مغز کارآمدتر و انعطاف پذیرتر میشود؛ زیرا برای دسترسی به خاطرات شروع به ایجاد راههای ارتباطی بین اطلاعات میکند. به همین دلیل افرادی که به دو زبان صحبت میکنند، مهارتهای بهتری برای حفظ کردن و رشد حافظه دارند.
مطالعات اولیه درباره یادگیری زبان به این نتیجه رسیدهاست که افراد دو یا چند زبانه اغلب همدلی بیشتری از خود نشان می دهند. البته تحقیقات جدید نشان میدهد همدلی نیز یک ویژگی کلیدی برای موفقیت در یادگیری زبان دوم است.
صحبت کردن به زبان دوم به فرد کمک میکند بدون تعصبات فرهنگی، دینی و سیاسی اتفاقات و پدیدهها را بررسی کند و خیلی راحتتر پذیرای افراد با دیدگاههای متفاوت باشد. به همین دلیل یادگیری زبان دوم تأثیر مثبتی بر مهارتهای ارتباطی دارد.
همچنین تمرین مهارتهای تحصیلی مرتبط با یادگیری زبان مانند گوش دادن فعال، مهارتهای ارتباطی زبانآموزان را در زندگی روزمره آنها بهبود میبخشد.
کودکان دوزبانه نسبت به همسالان تک زبانه خود خلاقیت بیشتری در حل مسئله از خود نشان می دهند و و انعطافپذیری بیشتری دارند. همین امر برای زبان آموزان زبان دوم نیز صادق است.
محققان دریافتهاند به دلیل فرآیندهای فکری درگیر در یادگیری زبان مانند ترجمه، تغییر زبان و مطالعه منظم تواناییهای خلاقانه زبانآموزان هم ارتقا مییابد.
یادگیری زبان برای افراد مسنتر میتواند راهحلی برای ایجاد جلوگیری از زوال عقل باشد؛ زیرا یادگیری زبان بخشی گسترده از شبکه مغزی را درگیر میکند که با مناطقی تحت تأثیر منفی فرآیند پیری همپوشانی دارد.
در حقیقت دانستن زبانهای بیشتر روند پیری مغز را کند میکند و موجب پیشگیری یا تاخیر در ابتلا به برخی از بیماریها مانند انواع مختلف زوال عقل یا بیماری آلزایمر میشود. بر اساس مطالعهای مشخص شد افرادی که افراد تک زبانه در سن 75 سالگی به زوال عقل مبتلا میشوند، در حالی که بیماری برای افراد دو زبانه معمولاً در سن 79 سالگی تشخیص داده میشود.
شیوه دریافت وقت مشاوره
لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان مرکز مشاوره یاسان از ساعت 9 تا 19 با دو شماره 02126722420 یا 02126722417 تماس بگیرید يا از طریق واتساپ به شماره 09120499760 پیام دهید. راحت ترين مسير براي فارسی زبانان خارج از کشور ارسال پيام از طریق واتساپ به شماره 09935968010 است.
نظرات کاربران