13 راهکار برای غلبه بر احساس تنهایی + خطرات تنهایی + تست

  • تیم ترجمه و تولید محتوا

    مرکز مشاوره یاسان

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۰/۰۶/۳۱

بعضی وقت‌ها تنهایی، بهترین دوست شما و گاهی بدترین دشمن شماست. غیرممکن است تا به حال احساس تنهایی نکرده باشید. احساس تنهایی از بسیاری از احساسات و اتفاقات ناشی می‌شود که زندگی شما را از جنبه‌های مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد. بعضی از ما خلوت کردن را دوست داریم. شاید شنیده باشید که بعضی افراد، تنهایی را به بودن با کسی ترجیح می‌دهند اما در واقع ثابت شده است که همه‌ ما از تنهایی می‌ترسیم.

 

احساس تنهایی چیست؟

 تعریف بیشتر انسان‌ها از تنهایی، نبود شخصی در کنارشان است، اما گاهی در بین جمعیت هم، احساس تنهایی می‌کنیم. در واقع به دنبال کسی هستیم که بیشتر از همراهی، بتوانیم کنار او وقت بگذارنیم، با او صحبت کنیم و مهم‌تر از همه، از احساساتمان برای او بگوییم و همیشه کنار هم شاد باشیم. بنابراین تنهایی، فقط به معنای نبود یک نفر در کنارمان نیست؛ بلکه همراه و همدم خوب نداشتن است.

 

 انواع تنهایی

تنهایی دو نوع دارد؛ تنهایی اختیاری و تنهایی اجباری.

گاهی شما دوست دارید در تنهایی کتاب بخوانید یا فیلم ببینید، این تنهایی به انتخاب خود شماست و مجبور به تحمل آن نیستید. اما بعضی وقت‌ها تنهایی به انتخاب شما نیست و به اجبار در آن گیر افتاده‌اید؛ یعنی بدون اینکه انتخاب کنید تنها هستید. معمولا بیشتر مردم گرفتار این نوع تنهایی هستند. برای ارزیابی شدت احساس تنهایی خود تست روانشناسی تنهایی را انجام دهید.

 

دلیل احساس تنهایی چیست؟

معمولاً عوامل زیادی در ایجاد احساس تنهایی نقش دارند:

1. عوامل خارجی یا متغیرهای موقعیتی مانند: ازدواج، طلاق، معاشرت با افراد منفی، شبکه های اجتماعی، نقل مکان به محل جدید.

2. عوامل درونی مانند: عزت نفس پایین هم نسبت داد. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و معتقدند که ارزش توجه دیگران را ندارند دچار تنهایی شدید یا تنهایی مزمن می‌شوند.

3اختلال روانی: علاوه بر این احساس تنهایی می تواند نشانه‌ای از یک اختلال روانی مانند افسردگی باشد. افسردگی اغلب باعث می شود افراد از نظر اجتماعی منزوی شوند.

4. عوامل شخصیتی نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند: به طور مثال افراد درون‌گرا به دلیل ارتباطات اجتماعی کمتر ممکن است احساس انزوا و تنهایی کنند.

 

خطرات احساس تنهایی و انزوا بر سلامت جسمی و روانی

تنهایی دارای طیف گسترده‌ای از آثار منفی بر سلامت جسمی و روانی است، از جمله:

  • بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی

  • اعتیاد به الکل و مصرف مواد مخدر
  • کاهش حافظه و یادگیری

  • پیشرفت بیماری آلزایمر

  • رفتارهای ضداجتماعی

  • افسردگی و خودکشی

  • افزایش سطح استرس

  • تصمیم‌گیری ضعیف

  • پیری زودرس

 

چگونه از احساس تنهایی خلاص شویم؟

1. تنهایی را بپذیرید: برای رهایی از احساس تنهایی باید در ابتدا این احساس را بپذیرید و باور داشته باشید که این احساس، دائمی نیست و هر مشکلی راه حلی دارد. اگر به جای کار کردن روی این مشکل و حل کردن آن در تنهایی غرق شوید این احساس تا ابد با شما خواهد بود.

2. اجتماعی باشید: برخی افراد فقط با اعضای خانواده احساس نزدیکی می‌کنند این درحالیست که دوستان حتی کسی که چند روز پیش با او آشنا شده‌‌‌اید و هنوز به او اطمینان کامل ندارید هم می‌تواند شما را از احساس تنهایی نجات دهد. البته توصیه می‌کنیم با افرادی در تماس باشید که واقعاً ارزش بودن در زندگی شما دارند و با آن‌ها احساس نزدیکی و راحتی بیش‌تری دارید.

3. مثبت اندیش باشید: از آنجا که این احساس باعث ناراحتی می‌شود سعی کنید مثبت فکر کنید و دائما به خودتان بگویید که تنها نیستید.

4. از تنهایی لذت ببرید: قبل از اینکه از همراهی با افراد دیگر لذت ببرید باید یاد بگیرید که در تنهایی وقت بگذرانید، خوشحال باشید و احساس راحتی کنید؛ چراکه تنهایی حالت ذهنی و اغلب باوری نادرست است. شما حتی وقتی تنها هستید هم می‌توانید از لحظات خود لذت ببرید و خوشحال باشی. همین موضوع باعث می‌شود از هم‌نشینی و مصاحبت با دیگران لذت بیشتری ببرید.

5. خصوصیتی که شما را گوشه‌گیر می‌کند را رها کنید: گاهی تصمیم می‌گیرید تنها باشید. شاید آن لحظه متوجه نشوید اما از تنهایی خود خوشحال نیستید و لذتی نمی‌برید. دوری از آدم‌ها و گوشه نشینی شما را تنها می‌کند. بنابراین سعی کنید تا شخصیتی که هر روز شما را تنها‌تر می‌کرد را تغییر دهید و با افراد جدید معاشرت کنید. روی خودتان کار کنید تا از تک تک لحظات زندگی حتی وقتی تنها هستید لذت ببرید.

6. کیفیت دوستان مهمتر از تعداد آنهاست: تعداد دوستان شما مهم نیست، بلکه داشتن دوست خوب مهم است. پس اگر هزاران دوست داشته باشید و به هنگام تنهایی و احساس نیاز هیچکدام از آن‌ها کنار شما نباشند بیشتر احساس ناراحتی می‌کنید تا اینکه دوستان اندک اما خوبی داشته باشید که به هنگام تنهایی کنار شما هستند و در لحظات سخت شما را یاری کنند. شما باید افراد پر انرژی، شاد و خوشحالی را کنار خود داشته باشید که شما را از ته قلب دوست دارند و می‌خواهند همه چیز را با شما شریک شوند.

7. خدمات اجتماعی و عام المنفعه انجام دهید: این فعالیت‌ها علاوه بر اینکه فرصت بسیار خوبی برای ملاقات با افراد و ایجاد دوستی ها و تعاملات اجتماعی جدید است، به دلیل همدلی و احسان به افراد ضعیف احساس خوبی به شما می‌دهد.

8. انتظار بهترین‌ها را داشته باشید: افرادِ تنها، اغلب انتظار طرد شدن را دارند. به جای این افکار منفی بر روی افکار و نگرش های مثبت در روابط اجتماعی خود تمرکز کنید.

9. بپذیرید که تنهایی نشانه این است که چیزی باید تغییر کند: انتظار نداشته باشید که همه چیز یک شبه تغییر کند، اما می توانید قدم‌هایی را بردارید که به شما کمک می کند احساس تنهایی خود را از بین ببرید.

10. عضو گروه شوید یا گروه خود را ایجاد کنید: به عنوان مثال می‌توانید گروه کتابخوانی تشکیل دهید یا به باشگاه ورزشی بروید.

11. رابطه های فعلی را تقویت کنید: ایجاد ارتباطات جدید مهم است، اما بهبود روابط موجود نیز می‌تواند راهی عالی برای مبارزه با تنهایی باشد.

12. علائم احساس تنهایی را جدی بگیرید: پیامدهای جسمی و روحی برای تنهایی وجود دارد. اگر برخی از این علائم را که بر احساس شما تأثیر می گذارد تشخیص دادید ، برای غلبه بر آنها تلاش کنید.

13. با فردی مورد اعتماد درباره احساس خود صحبت کنید: ارتباط با کسی در زندگی برای صحبت در مورد احساسات تان بسیار مهم است. این فرد می‌تواند یکی از اعضای خانواده، دوست یا یک روانشناس یا مشاور باشد. ( درمان آنلاین می تواند یک گزینه عالی باشد؛ زیرا به شما امکان می دهد هر زمان که برای شما مناسب است با یک درمانگر تماس بگیرید.) یـــاســان با داشتن بهترین متخصصان روانشناسی کشور امکان ارائه مشاوره آنلاین و حضوری را برای شما فراهم کرده است. برای دریافت وقت مشاوره و ارزیابی  کلیک کنید.

برچسب ها:

 تعریف بیشتر انسان‌ها از تنهایی، نبود شخصی در کنارشان است، اما گاهی در بین جمعیت هم، احساس تنهایی می‌کنیم. در واقع به دنبال کسی هستیم که بیشتر از همراهی، بتوانیم کنار او وقت بگذارنیم، با او صحبت کنیم و مهم‌تر از همه، از احساساتمان برای او بگوییم و همیشه کنار هم شاد باشیم. بنابراین تنهایی، فقط به معنای نبود یک نفر در کنارمان نیست؛ بلکه همراه و همدم خوب نداشتن است.

تنهایی دو نوع دارد؛ تنهایی اختیاری و تنهایی اجباری. گاهی شما دوست دارید در تنهایی کتاب بخوانید یا فیلم ببینید، این تنهایی به انتخاب خود شماست و مجبور به تحمل آن نیستید. اما بعضی وقت‌ها تنهایی به انتخاب شما نیست و به اجبار در آن گیر افتاده‌اید؛ یعنی بدون اینکه انتخاب کنید تنها هستید. معمولا بیشتر مردم گرفتار این نوع تنهایی هستند. برای ارزیابی شدت احساس تنهایی خود تست روانشناسی تنهایی را انجام دهید.

1. عوامل خارجی یا متغیرهای موقعیتی مانند: ازدواج، طلاق، معاشرت با افراد منفی، شبکه های اجتماعی، نقل مکان به محل جدید.

2. عوامل درونی مانند: عزت نفس پایین هم نسبت داد. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند و معتقدند که ارزش توجه دیگران را ندارند دچار تنهایی شدید یا تنهایی مزمن می‌شوند.

3اختلال روانی: علاوه بر این احساس تنهایی می تواند نشانه‌ای از یک اختلال روانی مانند افسردگی باشد. افسردگی اغلب باعث می شود افراد از نظر اجتماعی منزوی شوند.

4. عوامل شخصیتی نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشند: به طور مثال افراد درون‌گرا به دلیل ارتباطات اجتماعی کمتر ممکن است احساس انزوا و تنهایی کنند.

تنهایی دارای طیف گسترده‌ای از آثار منفی بر سلامت جسمی و روانی است، از جمله:

  • بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی

  • اعتیاد به الکل و مصرف مواد مخدر
  • کاهش حافظه و یادگیری

  • پیشرفت بیماری آلزایمر

  • رفتارهای ضداجتماعی

  • افسردگی و خودکشی

  • افزایش سطح استرس

  • تصمیم‌گیری ضعیف

  • پیری زودرس

1. تنهایی را بپذیرید: برای رهایی از احساس تنهایی باید در ابتدا این احساس را بپذیرید و باور داشته باشید که این احساس، دائمی نیست و هر مشکلی راه حلی دارد. اگر به جای کار کردن روی این مشکل و حل کردن آن در تنهایی غرق شوید این احساس تا ابد با شما خواهد بود.

 

2. اجتماعی باشید: برخی افراد فقط با اعضای خانواده احساس نزدیکی می‌کنند این درحالیست که دوستان حتی کسی که چند روز پیش با او آشنا شده‌‌‌اید و هنوز به او اطمینان کامل ندارید هم می‌تواند شما را از احساس تنهایی نجات دهد. البته توصیه می‌کنیم با افرادی در تماس باشید که واقعاً ارزش بودن در زندگی شما دارند و با آن‌ها احساس نزدیکی و راحتی بیش‌تری دارید.

 

3. مثبت اندیش باشید: از آنجا که این احساس باعث ناراحتی می‌شود سعی کنید مثبت فکر کنید و دائما به خودتان بگویید که تنها نیستید.

 

4. 10 روش دیگر غلبه بر احساس تنهایی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

فرم ارسال نظر

9 - 2 = ?

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

3 + 8 = ?