ویژگی های کودک مبتلا به اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه + درمان

مرکز مشاوره یاسان

تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۳/۰۱/۱۸

ویژگی های کودک مبتلا به اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه + درمان

اختلال بی‌ نظمی خلق اخلالگر (DMDD)  نام اختلالی است که  اغلب، کودکان به آن مبتلا می‌شوند و از جمله علائم آن می‌توان به حساسیت، زودرنجی، عصبانیت و پرخاش شدید اشاره کرد. کودک مبتلا به DMDD با کودک بداخلاق فرق دارد. شدت بدرفتاری در کودکان مبتلا به اختلال نامنظم خلقی اخلالگر بسیار بیشتر است. شدت بدخقلی و پرخاشگری کودکان مبتلا به این اختلال در حدی است که زندگی آن‌ها را مختل می‌کند بنابراین این کودکان حتماً باید تحت نظر روانشناس کودک باشند.

سن تشخیص اختلال نامنظمی خلقی اخلال گرانه

علائم اختلال بی نظمی خلقی اخلال گرانه معمولاً قبل از 10 سالگی آشکار می‌شود و در بین کودکان 6 تا 18 سال قابل تشخیص است.

علائم اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD)

کودک مبتلا به اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) دچار حالت‌های زیر می‌شود:

• کج خلقی شدید و مکرر: کودک با فریاد زدن، هل دادن، ضربه زدن یا خراب کردن وسایل، پرخاشگری می‌کند.

• بیش از 3 بار پرخاشگری در هفته: البته اگر تعداد دفعات پرخاشگری از این رقم کمتر شود باز هم ممکن است کودک به اختلال نا منظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) مبتلا باشد. کودکان ممکن است یک هفته بیشتر و هفته بعد کمتر بدخلقی کنند. برای تشخیص این بیماری، به‌طور متوسط کودک باید در هفته سه بار یا بیشتر کج خلقی و پرخاشگری کند.

• عصبانیت بیش از حد و بی‌جا: وقتی کودک یک اسباب بازی را می‌خواهد و شما برایش نمی‌گیرید بسیار طبیعی است که عصبانی و ناراحت شود اما کودک مبتلا به اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) ممکن است آنقدر عصبانی شود که شما را بزند و در ملاعام به شما توهین کند.

• بروز واکنش‌هایی که مناسب سن کودک نیست: شاید تعجب نکنید وقتی کودکی خردسال عصبانی و ناراحت است خودش را روی زمین بیندازد، جیغ بزند و گریه کند اما این رفتار از کودکی 12 ساله انتظار نمی‌رود.

• عصبانیت، کج‌خلقی و زودرنجی حین عصبانیت: مبتلایان به اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) همیشه عصبانی و به شدت تحریک پذیر هستند. آن‌ها در اغلب مواقع چنین حالاتی دارند و دیگران هم متوجه این موضوع می‌شوند.

• بروز علائم در مکان‌های مختلف: کودکان مبتلا اختلال به نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) تنها در یک محیط  عصبانی نیستند بلکه مشخصه‌ این اختلال این است که کودکان حداقل در دو موقعیت مانند مدرسه، خانه یا به هنگام وقت گذراندن با همسالان عصبانی می‌شوند.

علاوه بر معیارهایی که پیش از این ذکر شد برای تشخیص DMDD، یک کودک باید به طور پیوسته به مدت حداقل سه ماه و حداکثر 12 ماه چنین علائمی داشته باشد.

بروز این علائم پس از مصرف مواد مخدر یا به دلیل ناتوانی رشدی (عقب ماندگی) نشانه ابتلای فرد به اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) نیست.

علل بروز اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD)

دلیل دقیقی برای بروز این بیماری وجود ندارد اما، عواملی هستند که ممکن است باعث ایجاد این بیماری شوند مثل:

• ژنتیک

• خلق و خو

• بیماری‌ها و اختلالات روانی دیگر

• تجربیات دوران کودکی

این اختلال در دوران کودکی شایع‌تر است و با سایر بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اختلال نافرمانی مقابله‌ای همراه است.

ویژگی‌های کودک مبتلا به اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه

برخی از ویژگی‌هایی که در کودکان مبتلا به این بیماری بیشتر دیده می‌شود عبارتند از:

• بدخلقی

• اضطراب

• تحریک پذیری

• بدقلقی

سایر عواملی که ریسک ابتلا به این بیماری را بالا می‌برند عبارتند از:

• کمبود توجه و محبت از طرف والدین

• خصومت والدین و مصرف مواد مخدر

• اختلافات خانوادگی

• مشکلات انضباطی در مدرسه

تفاوت اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) با اختلال دوقطبی

از آنجایی که علائم DMDD آسیب جبران‌ناپذیری به زندگی کودک می‌زند، مهم است که والدین در اسرع وقت نسبت به درمان کودک خود اقدام کنند. علائمی همچون تحریک‌پذیری بالا، عصبانیت و پرخاشگری از جمله علائم این بیماری هستند که کودک را در ارتباط با همکلاسی‌ها و اعضای خانواده دچار مشکل می‌کند.

روش‌های مقابله با اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD)

آموزش مهارت‌های مقابله: به کودک مبتلا به اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) آموزش دهید هر زمان عصبانی شد، در ذهنش شعری را زمزمه کند این روش به همراه تمرکز روی نفس عمیق و تلقین به خود قبل از پرخاشگری و عصبانیت توصیه شده است.

آنها  را به رفتارهای خوب را تشویق کنید: با توجه، تمجید و امتیاز دادن به رفتارهای خوب، کودک را به خوش رفتاری تشویق کنید. در خانواده‌های چند فرزندی، بچه‌ها گاهی اوقات وقتی رفتار خوبی دارند، مورد توجه قرار نمی‌گیرند، اما وقتی بد رفتار می‌کنند توجه همه را به خود جلب می‌کنند. این کار باعث تکرار رفتار نادرست و دوری از رفتار خوب می‌شود. باید حواستان به کارهای خوبی که فرزندتان انجام می‌دهد باشد و در ازای آن‌ها به او پاداش دهید تا این الگوی غلط شکسته شود.

اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) یک بیماری چالش برانگیز است که مشکلات بزرگی در زندگی کودک به وجود می‌آورد. احتمال اینکه کودکان مبتلا به DMDD  در بزرگسال دچار افسردگی شوند بسیار زیاد است. بنابراین اگر مشکوک هستید که کودک شما ممکن است به این بیماری مبتلا باشد، باید به دنبال درمان باشید. درمان مناسب به فرزند شما کمک می‌کند چنین علائمی را مدیریت کند و در مدرسه، خانه و محیط‌های اجتماعی روابط بهتری با دیگران داشته باشد.

درمان اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD)

روان درمانی: معمولاً بهترین درمان در نظر گرفته می‌شود و ممکن است شامل درمان رفتاری شناختی (CBT) و آموزش والدین باشد. CBT به بچه‌ها کمک می‌کند تا افکاری که آنها را عصبانی می‌کنند بشناسند و یاد بگیرند در موقعیت‌های مختلف واکنش مناسبی نشان دهند. درمانگران همچنین به والدین راه‌های جدیدی برای پاسخ به خشم و طغیان‌های کودکشان آموزش می‌دهند.

دارو: روانپزشک برای درمان علائم اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) در کودکان، داروهای ضد روان پریشی،  تنظیم‌کننده‌های خلق و خو یا داروهای ضد افسردگی تجویز می‌کنند.

لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان مرکز مشاوره یاسان از ساعت 9 تا 19 با دو شماره زیر تماس بگیرید يا از طریق واتس‌اپ پیام دهید. راحت ترين مسير براي فارسی زبانان خارج از کشور ارسال پيام از طریق واتس‌اپ است.

برچسب ها:

کودک مبتلا به اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) دچار حالت‌های زیر می‌شود:

• کج خلقی شدید و مکرر: کودک با فریاد زدن، هل دادن، ضربه زدن یا خراب کردن وسایل، پرخاشگری می‌کند.

• بیش از 3 بار پرخاشگری در هفته: البته اگر تعداد دفعات پرخاشگری از این رقم کمتر شود باز هم ممکن است کودک به اختلال نا منظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) مبتلا باشد. کودکان ممکن است یک هفته بیشتر و هفته بعد کمتر بدخلقی کنند. برای تشخیص این بیماری، به‌طور متوسط کودک باید در هفته سه بار یا بیشتر کج خلقی و پرخاشگری کند.

• عصبانیت بیش از حد و بی‌جا: وقتی کودک یک اسباب بازی را می‌خواهد و شما برایش نمی‌گیرید بسیار طبیعی است که عصبانی و ناراحت شود اما کودک مبتلا به اختلال بی نظمی خلقی اخلال‌گرانه (DMDD) ممکن است آنقدر عصبانی شود که شما را بزند و در ملاعام به شما توهین کند.

• ادامه علائم را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید

• بدخلقی

• اضطراب

• تحریک پذیری

• بدقلقی

• توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید

• کمبود توجه و محبت از طرف والدین

• خصومت والدین و مصرف مواد مخدر

• اختلافات خانوادگی

• مشکلات انضباطی در مدرسه

• توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید

یکی از دلایلی که اختلال نامنظمی خلقی اخلال‌گرانه را از اختلال دوقطبی متمایز می‌کند، بدخلقی و حساسیت مزمن است. در اختلال دو قطبی ناراحتی و عصبانیت معمولا وابسته به یک رویداد است اما کودکان مبتلا به DMDD دائماً عصبانی یا تحریک‌پذیر هستند. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

1. دلیل عصبانیت کودک را دریابید: اگر فرزندتان در موقعیت‌های خاصی عصبانی می‌شود، سعی کنید برای آن موقعیت‌ها برنامه‌ای داشته باشید. بعضی وقت‌ها اگر کودکتان را از آن موقعیت دور کنید، کمک بزرگی به او کرده‌اید.

2. کودک را از خطرها دور کنید: اگر فرزندتان مستعد پرخاشگری فیزیکی است، اشیای خطرناک مثل اجسام قابل پرتاب سنگین یا تیز را دور از دسترس او بگذارید و مطمئن شوید وسایل اطرافش بی‌خطر هستند.

3. سایر راهکارها را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

ارسال پیام و سوال

{{ nameForm1_error }}