هنردرماني شکلي رسمي از روان درماني است که امکان ابراز هيجانات، خودتوصيفي و رسيدن به خودآگاهي را فراهم مي کند و به شيوه غيرکلامي التيامبخش هيجانهاست. کودکان بر خلاف بزرگسالان اغلب نميتوانند به راحتي خود را بيان کنند و حتي قادر به فهم چگونگي وضع دشوار خويش نيستند.
آنها با روشي اسرارآميز با بازي، خلاقيت و برقراري رابطه با هنردرمانگر به نهاد درون خویش متصل ميشوند و به عنوان يک شخصيت منحصر به فرد بدون اينکه احساس کنند در روند درمان قرار دارند، شروع به شکفتن ميکنند.
هنردرماني براي کودکان مبتلا به اختلالات عاطفي و رفتاري ميتواند سودمند باشد. بدين ترتيب که سرنخهايي براي درک و حل مشکلات کودکان به دست ميدهد و با ايجاد احساس بهزيستي ناشي از فعاليت خلاق به بهبودي روابط، ارتقاي مهارتهاي سازشي و سازگاري شخصي کودکان با دنياي اطراف شان کمک ميکند.
هنردرمانی به کودکان کمک می کند تا خود را بهتر و آسان تر بیان کنند. برای مثال یک کودک هیجانات و احساسات خود را از طریق ابزار هنری مانند یک مداد شمعی راحت تر از کلمات بیان می کند.
برای بسیاری از کودکان پرسش و پاسخ از طریق کلمات می تواند بسیار دلهره آور باشد مخصوصاً زمانی که دامنه لغات آنها محدود است. به همین دلیل هنردرمانی می تواند راه حل مناسبی برای ارتباط و صحبت کردن در مورد مسائل مختلف با کودک باشد.
رواندرمانگران از هنردرمانی هنگامی که کودک با وقایعی از قبیل مشکلات عاطفی یا وقایع آسیب زا روبرو شده باشد استفاده می کنند.
اگر کودک واقعه ای دردآور را تجربه کند، معمولاً این وقایع در دنیای ناهشیار آنها مدفون می شود و زندگی آینده آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. این تجربیات از جمله مسائلی هستند که کودک نمی تواند در مورد آنها صحبت کند مخصوصاٌ زمانی که پای تجربیات هیجانی درمیان است.
هنردرمانی می تواند به کودکان کمک کند این هیجانات سرکوب شده را به سطح بیاورند و بر آن تمرکز کنند. همچنین خودآگاهی بالاتری پیدا کنند و در بسیاری از مواقع استرس و اضطراب خود را کاهش دهند.
بخشی از کارگاه "تربیت بازی درمانگر" دکتر آسیه اناری را ویدئو زیر ببینید. در این کارگاه دکتر اناری توضیح میدهند، چگونه دختری 5 ساله که به دلیل پرخاشگری و لجبازی برای درمان مراجعه کرده بود در فرآیند بازیدرمانی به مرور تغییر کرد و اضطرابهای عمیقش برطرف شد.
یادتان باشد بازیدرمانی یک فرآیند کوتاهمدت نیست و برای رسیدن به نتیجه نیاز به همکاری والدین دارد. حتی ماهرترین درمانگر هم بدون کمک پدر و مادر نمیتواند تغییر عمیقی در بچهها ایجاد کند.
کودکان دارای مشکلات ذهنی (کودکان آهسته گام)
کودکان داغدار ( کودکانی که عزیز خود را از دست داده اند)
کودکان دچار اختلالات یادگیری
کودکان مبتلا به اختلالات هیجانی
کودکان مبتلا به ناتوایی های شناختی
کودکانی که از سوء استفاده جنسی رنج می برند
کودکان مبتلا به سرطان یا دارای عضو خانواده مبتلا به سرطان
کودکان دارای طیف اختلالات اتیستیک
یکي از روشهاي مداخله سودمند براي کودکان در خودمانده هنردرماني است؛ زيرا براي درک خود و همچنين خود ابرازگري به آنها کمک ميکند.
نمونههایی از تمرینات هنردرمانی برای کودکان درخودمانده:
استفاده از گواش در نقاشی با قلم مو برای افزایش توجه و تمرکز
استفاده از رنگ انگشتی برای ایجاد ارتباط و کاهش حساسیت های لمسی
استفاده از کلاژ برای بهبود کارکردهای اجرایی و خودتنظیمی
استفاده از گل سفال برای تقویت مهارت های ظریف انگشتان
یکی از روشهایی که معمولا روانشناسان برای آموزش احساسات به بچهها توصیه میکنند، استفاده از چارت رنگها است اما این توصیه، خیلی از والدین را نگران میکند که نکند بچهها روی رنگها حساس شوند. در این ویدیو، ریحانه اناری، هنردرمانگر و بازیدرمانگر مرکز مشاوره یاسان درباره این دغدغه والدین و نحوه برطرف کردن آن بیشتر توضیح میدهد.
هنردرمانی یکی از رویکردهای درمانی با بچهها به خصوص بچههای زیر 10 سال است. مهارتهای کلامی کودکان در سنین پایین هنوز تکمیل نشده است. از این رو هنر میتواند بدون استفاده کلام، احساسات و عواطف بچهها را مشخص کند.
هنــــــردرمــــانــی علاوه بر اینکه خلاقیت بچهها را گسترش میدهد باعث سلامت روان آنها میشود. متخصصان هنردرمانی به کیفیت زندگی کودکان کمک کرده و مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب جدایی و .. را درمان میکنند. مرکز مشاوره یـــــاســـــان به صورت تخصصی از هنردرمانی برای درمان استفاده میکند.
شیوه دریافت وقت مشاوره
لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان نوجوان مرکز مشاوره یاسان از ساعت 9 تا 19 با دو شماره زیر تماس بگیرید يا از طریق واتساپ پیام دهید. راحت ترين مسير براي فارسی زبانان خارج از کشور ارسال پيام از طریق واتساپ است.