کودکانمان چه درسی را چگونه بخوانند؟

  • پریسا گنجه

    روانشناس و درمانگر

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۰/۰۷/۲۵

ریاضیات در واقع تنها انجام چهار عمل جمع،تفریق، ضرب و تقسیم نیست، شاید به جرات بتوان گفت بیشترین هدف از آموزش ریاضی، تمرین استدلال غیرکلامی، استدلال قیاسی و بکارگیری روابط منطقی و دنباله‌ای در بسیاری از مسایل است،چنانچه فلسفه و منطق استدلال کلامی را در انسان تقویت میکنند.


برای اینکه فرزندتان ریاضی را بهتر و سریعتر یاد بگیرد، از همان ابتدای کودکی و به ویژه در سنین پیش دبستانی مفاهیم کمتر، بیشتر، بلندتر، کوتاهتر، بزرگتر و کوچکتر را به شیوه‌های مختلف (از استفاده از اسباب بازی ها و لگوها، تا استفاده از حبوبات، میوه ها و وسایل اشپزخانه یا وسایلی که بصورت عینی فرزندتان درخانه میبیند) تمرین کنید. مهمترین نکته در اموزش مفاهیم ریاضی عینی بودن انهاست، تا کودکان مفاهیم پایه را درک نکنند نمیتوانند از انها در حل مسایل استفاده کنند و امروزه شاید یکی از بیشترین مشکلات والدین با کودکان در سالهای دبستان، درک و حل درست مسایل درس ریاضی است.


مفهوم شباهت و تفاوت را با استفاده از کتاب های موجود و هر نوع وسیله در دسترس به کودکانتان آموزش دهید، نه تنها از آنها بخواهید دو شی شبیه یا متفاوت را نام ببرند، بلکه از آنها بخواهید که بگویند از چه جهاتی ان دو شیء، انسان یا تصویر به هم شبیه یا متفاوت هستند.


مفهوم چپ و راست،بالا و پایین، را از سن پیش دبستانی با فرزندتان کار کنید، بازیهایی مانند زدن دست راست به پای چپ و یا بالعکس را با انها انجام دهید.و در مراحل بعدی جلوی ایینه بایستید و این مفاهیم را به کودکتان اموزش دهید. جهت یابی از نکات کلیدی در انجام مسایل هندسه و ریاضی است.
اشیا را در آینه گذاشته و بگویید تصویرش را بکشد، مهم نیست که چقدر درست اینکار را انجام میدهد، مهم این است که در این جهت تلاش کند و ذهنش برای یادگیری آماده شود.


الگویابی را با استفاده از نخ کردن مهره ها طبق تصویر،و نمونه ای که در اختیارش میگذارید یا برایش بیان میکنید با فرزندتان کار کنید.
سعی کنید در سن پیش دبستانی کودکتان علاوه بر بیان اعداد، بتواند انها را بشناسد،کارتهای اعداد را تهیه کنید و هر کارت را نشان دهید و بگویید به تعداد ان مثلا لگو های قرمز بچین.
دسته بندی و چیدن اشیا از بزرگ به کوچک و بالعکس را با چند عدد مداد کوچک و بزرگ هم میتوانید انجام دهید.


تعدادی کارت به طور مساوی بین خود و فرزندتان تقسیم کنید، و سپس به او بگویید اگر من یک کارت به تو بدهم، کارت های چه کسی بیشتر است? چندتا? چه کسی کمتر و چندتا? این تمرین را با سه نفر و بیشتر هم انجام دهید.


نکته مهم این است که ما فقط میخواهیم درسنین پیش دبستانی فرزندمان با مفاهیم اشنا باشند،پس تمرین ها و بازی های را در محیطی،شاد به دور از استرس اموزش و پرسش و پاسخ خیلی جدی انجام دهید.همین که فرزندتان به کرات در برابر این بازی ها قرار میگیرد،در سالهای بعد که میخواهد از این مفاهیم استفاده کند،با سرعت بیشتر انها را یاد گرفته و ملکه ذهن خود میکند.

 

ریاضی

 

مفهوم دور و نزدیک را با استفاده از دو تصویر که موقعیت یک ادم نسیت به یک شی مثلا درخت را نشان می‌دهد، را تمرین کنید. این مفهوم را با استفاده از بازی عینی و قرارگیری خودتان و کودکتان نسبت به هم در فضای اتاق نیز می‌توانید انجام دهید. از اسباب‌بازی‌ها نیز کمک بگیرید. چندین بار نسبت به هم دور و نزدیک شوید، و آن را تمرین کنید.

 

مفهوم جلو و عقب را با استفاده از قرار گیری اسباب بازی‌ها در موقعیت‌های جلو و عقب بکدیگر با هم بازی کنید. از فرزندتان راجع به موقعیت اشیا سوال بپرسید و به او اجازه دهید پاسخ دهد. این مفهوم را هنگام جلو و عقب کردن خودرو سواری خود با فرزندتان تمرین کنید.

 

مفهوم عمق یا گودی را با کودکتان کار کنید. حفره های مختلف با گودی های مختلف را در باغچه ایجاد کنید و باهم بازی کنید.

 

همانطور که در مقالات قبلی اهمیت و تمرین‌های مختلف مهارت دست‌ورزی را اشاره کرده‌ام، این مهارت را حتما مدنظر داشته باشید.

 

دقت کنید فرزندتان کنترل مداد را در داختیار داشته باشد، و با کشیدن خطوط مختلف در جهت‌های مختلف، و به اشکال راست، منحنی، دایره، زیگزاگ این مهارت را تمرین کنید و در عین حال  سایر مفاهیم مانند بلند و کوتاه را هم با او تمرین کنید.

 

لی لی کردن، طناب بازی، جفت پا پریدن، پریدن و ایستادن روی یک پا و حفظ تعادل روی یک سطح متحرک، همگی مهارت‌های حرکتی هستند که میزان توانمندی مغزی و یادگیری فرزندتان را بالا می‌برند. این بازی‌ها را تمرین کنید.

 

بازی پازل و جورچین را حتما در برنامه روزانه فرزندتان بگنجانید.

 

تمرین‌هایی جهت آموزش مفهوم وزن با فرزندتان انجام دهید. دو میوه یکی سیب، دیگری زردآلو را در هر دو دست فرزندتان قرار دهید و بگویید کدام سنگین‌تر است. این مفهوم را موقع خرید با فرزندتان تمرین کنید، تا در زمان خرید هم آموزش مفاهیم داشته باشید و هم فرزندتان سرگرم شود و مقداری از کشمکش‌های زمان خرید کاهش یابد.

 

مفهوم مساحت و سطح را با استفاده از کشیدن اشکال هندسی مختلف روی کاغذ، سطح قالی، با فرزندتان تمرین کنید.

 

از او بخواهید برایتان داستان بگوید.

 

جمع و تفریق اعداد را با استفاده از انگشت با فرزندتان تمرین کنید.

 

تمرین‌های حافظه دیداری و شنیداری را حتما روزانه با فرزندتان کار کنید. (در مقالات قبلی در سایت موجود است).

 

مهم‌ترین نکته: فضای شاد، تنها آشنایی با مفاهیم، تشویق، و افزایش اعتماد به نفس فرزندتان فراموش نشود. این چنین تمرین‌ها را فرصتی بدانید برای افزایش زمان کیفی و مفید با فرزندتان.

 

فارسی


خواندن و نوشتن مولفه پایه‌ای سوادآموزی، کسب دانش و آگاهی است. چنانچه مي‌خواهيم فرزندمان در این حيطه از آموزش خوب عمل کند، بهتر است از سال‌هاي پیش از دبستان شروع کنيم. اگر می‌خواهیم کودکمان در املا موفق عمل کند، بايد بتواند خوب تلفظ کند، پس ابتدا باید خوب بشنود، مغز ما جهت تولید گفتار صحيح ابتدا نیاز به ورودي اطلاعات صحيح دارد.

سعی کنید کودکتان بیشتر از آنکه تلويزيون نگاه کند، رادیو و داستان‌های صوتی گوش دهد، با او صحبت کنید، صبر کنید کلمات را خودش بیان کند، از او بخواهيد به جاي اشاره کردن، نام وسيله‌ای را که ميخواهد بیان کند، در هنگام صحبت کردن با کودکتان، شمرده شمرده و با شیوه صحیح کلمات و جملات را بيان کنید. بدينگونه، گوش کودکتان با تلفظ صحيح حروف و کلمات آشنا مي‌شود و هنگامی که در معرض شنیدن کلمات برای نوشتن قرار مي‌گيرد، با سهولت بیشتری کلمات را جهت نوشتن یادآوری می‌کند.

قدم دوم، تقویت مهارت بینایی کودک است. به لحاظ ديداري کودک باید در معرض شکل کلمات قرار گيرد تا چشم او به نحوه نوشتن کلمات آشنا باشد. استفاده از کارت‌های دید آموز، گزينه مناسبی جهت اینکار هستند، با استفاده از این کارت‌ها هم دايره لغاتي که کودک می‌داند افزايش مي‌یابد، و هم کودک با نحوه نوشتن کلمات آشنا مي‌شود.

هنگامی که برای کودکتان داستان می‌خوانید، سعی کنید حداقل برای یکی دو صفحه، کنارتان بنشيند، و کلمه به کلمه را با اشاره انگشت یا مداد بخوانيد، اينگونه هر دو مهارت دیداری و شنیداری کودکتان تقویت می‌شود. پس عادت دادن کودک به کتابخوانی،حتی از سنین خردسالی ( که تنها کتاب را ورق می‌زند و صفحات را می‌بیند) به توانایی تحصیلی کودک در سال‌های آتی کمک می‌کند.

 برای تمرین نوشتن حروف و املا در سال‌هاي مدرسه، با توجه به نقش شما به عنوان والد نه معلم، محيطي شاد را فراهم آورید و سعی کنید در قالب بازي تمرينات را انجام دهيد مانند: تمرین نوشتن با رنگ انگشتي روی دیوار حمام، بازی نوشتن حروف و کلمات در کمر یکدیگر و حدس کلمه نوشته شده توسط دیگری، نوشتن کلمات با چوب، حبوبات، پولک‌های رنگی، روی مقوا. تمرین دیگر، پرسیدن هجی کلمات از یکدیگر وقتی که در حال پیاده‌روی با هم هستيد، یا کودکتان در ماشین همراهتان هست، می‌باشد.

توجه داشته باشید که تمام تمرينات فوق باید در محیطی شاد، به دور از اجبار و سرزنش صورت گیرد. همچنین این مساله را مد نظر قرار دهید که تقويت تمرکز دیداری و شنيداري از مولفه‌های مهم برای موفق عمل کردن در درس املا است.

 

 

 

 

برچسب ها:

فرم ارسال نظر

9 - 2 = ?

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

2 + 8 = ?