چطور کودک را به برقراری روابط اجتماعی تشویق کنیم؟

  • هانیه لواف

    ارزیاب و استعدادیاب کودک

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۰/۰۸/۰۴

هانیه لواف روانشناس و مشاور درباره کودکانی که از روابط اجتماعی گریزان هستند، اظهار کرد: اینکه برخی از کودکان دارای اضطراب اجتماعی هستند، به این معنا است که از برقراری روابط با افرادی که در اجتماع هستند، خودداری می‌کنند.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز مشاوره کودک و نوجوان یاسان، این روانشناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: برخی از کودکان اعتماد به نفسشان پایین است و فکر می‌کنند دیگران قرار است به آنها آسیب برسانند، ترس از عدم امنیت دارند و نمی‌توانند با دیگران ارتباط اجتماعی موثر داشته باشند، همچنین ترس از این دارند که دیگران در اجتماع آنها را مسخره و یا تحقیر کنند بنابراین از برقراری روابط اجتماعی جلوگیری می‌کند.

 

لواف ادامه داد: برخی از والدین، کودکشان را از برقراری روابط منع می‌کنند و ترس از آسیب رسانی دیگران را به کودکشان القا می‌کنند و کودک ناخودآگاه هنگامی که بزرگتر می‌شود می‌ترسد که به محیط اجتماعی اش اعتماد کندو امنیت لازم را از محیط دریافت کنند، همچنین والدینی که خودشان اضطراب بالایی دارند مسبب این موضوع می‌شوند.

 

این روانشناس گفت: زمانی که کودکمان از برقراری روابط اجتماعی گریزان بود، باید او را به برقراری ارتباط با دیگران تشویق کنیم یعنی اگر کودک برای بار اول که وارد جمع می‌شود، سلام می‌کند نباید توقع بیشتر از این برای این مرحله داشته باشیم چراکه ابتدا باید قدم های کوچک برای برقراری ارتباط اجتماعی برای او تعریف کنیم.

 

وی اضافه کرد: خرید کردن از فروشگاه، برقراری روابط با کودکانی که در پارک بازی  هستند و گسترش روابط اجتماعیمان می‌تواند کمک کننده باشد تا کودکان از برقراری روابط با دیگران گریزان نباشند.

 

لواف تصریح کرد: بر روی اعتماد به نفس کودک کار شود،کارگاه هایی وجود دارد که می‌تواند آموزش های لازم را به کودکان یاد دهد تا اعتماد به نفسشان افزایش پیدا کند، گاهی کودکان نمی‌دانند چگونه باید با دیگران ارتباط برقرار کنند این عدم آگاهی را با آموزش مهارت اجتماعی می‌توانیم رفع کنیم و کودک "نه" گفتن، تعامل، ارتباط موثر، روابط بین فردی و... را یاد بگیرد.

 

این روانشناس افزود: آموزش این عوامل به کاهش اضطراب می‎تواند کمک کند تا ارتباط بهتری را با دیگران برقرار کند، همچنین کودکانی که مهارت جرئت ورزی ندارند ناخودآگاه از روابط اجتماعی فاصله می‌گیرد به همین دلیل باید در ابتدا کودک را به برقراری ارتباط تحسین کنیم، بعد از آن کوچک ترین اقدامات کودک را تشویق کنیم و انتظار عملکرد بزرگ نداشته باشیم چراکه آموزش مرحله به مرحله است.

 

 چطور مهارت آغاز ارتباط را در کودک تقویت نماییم؟ 

مهارت‌های ارتباطی مثل هر مهارت دیگری نیاز به آموزش و تمرین کردن دارند.  بدیهی است که سرعت، شیوه یادگیری و تسلط بر این مهارت در هر کودک با کودک دیگر تفاوت دارد. آغاز ارتباط اجتماعی و سلام كردن براي بسياري از كودكان در دوره پیش از دبستان يك كار سخت و ترسناك است.كودكي كه به زور بغل یا بوسيده شده اعتمادي به بزرگسالان اطرافش ندارد و هنگام حضور در جمع  مضطرب وخجالت زده خواهد  شد.

هنگامی که به کودک فشار می‌آورید كه "سلامت كو؟ گربه زبونتو خورده، بدو برو سلام کن، دست بده،..." تنها اعتماد به نفس كودك را از بين خواهید برد و مانع از این می‌شوید که بتواند نظم دهی به رفتارهای اجتماعی خود را بیاموزد.

اولین قدم این است که کودک خود را در محیط های اجتماعی مناسب قرار دهید. مهدکودک، کلاس‌های گروهی و جمع‌های دوستانه و خانوادگی امنی که فشار مضاعفی بر کودک وارد نمی‌کنند و خالی از سرزنش و آموزش مسقیم هستند، می‌توانند کمک شایانی به بهبود مهارت‌های اجتماعی کودک کنند.

سعی کنید اول شما به فرزندتان سلام كنيد يا از او تشكر نمایید.

در جمع ها، خودتان با صدای رسا سلام کنید و رابطه را آغاز نمایید. هرگز در برابر جمع کودک را سرزنش نکنید یا به طور مستقیم او را تشویق نکنید که به کسی سلام کند. اجازه بدهید کودک شما را ببیند و یاد بگیرد.

در قالب بازی سلام کردن را تمرین کنید. مثلاً با هم کلمه رمزی برای سلام کردن تعیین کنید، شیوه دست دادن مخصوص خود را ایجاد کنید، یا هر بار به شیوه یک قومیت یا فرهنگ با هم سلام و احوالپرسی کنید مثلاً شبیه سرخپوست ها یا مثل چینی‌ها. به این شکل بدون تذکر و سرزنش کودک را وارد فرایند تعامل اجتماعی می‌کنید.

نمایش و ایفای نقش می‌تواند به یادگیری این مهارت کمک بسیار زیادی کند. مثلا در بازی، نقش فروشنده و خریدار یا سایر نقش های اجتماعی را به عهده بگیرید و آغاز ارتباط و تداوم آن را تمرین کنید. می‌توانید اشتباهات رابطه اجتماعی را در قالب نمایش به کودک نشان دهید و از او بخواهید آنها را اصلاح کند، مثلاً فروشنده بد اخلاقی که به کسی سلام نمی کند یا راننده تاکسی که با همه با اخم صحبت میکند. به این شکل به طور غیرمستقیم و از طریق بازی و خنده مفاهیم مهم را به کودک منتقل می کنید.

به خاطر داشته باشید که برای آموزش مهارتهای اجتماعی باید به تفاوت های فردی کودک احترام بگذارید و صبور باشید.

گام‌های کوچک کودک و پیشرفت‌های او را ببینید و تشویق کنید. حتی اگر با صدای آرام سلام کند یا تماس چشمی کوتاهی برقرار کند، لازم است تلاشش مورد توجه قرار گیرد.

 

برچسب ها:

فرم ارسال نظر

8 - 3 = ?

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

6 - 3 = ?