چگونه کودک را از شیر بگیریم؟ + سن مناسب از شیر گرفتن بچه + تست

  • تیم ترجمه و تولید محتوا

    مرکز مشاوره یاسان

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۲/۱۱/۲۵

چگونه کودک را از شیر بگیریم؟ + سن مناسب از شیر گرفتن بچه + تست

یکی از نخستین بحران‌هایی که کودکان در مسیر رشد خود تجربه می‌کنند از شیر گرفتن آن‌ها است. از شیر گرفتن کودک صرفاً تغییر یک عادت غذایی در کودک نیست. کودک علاوه بر برطرف کردن نیاز جسمی خود که همان تغذیه است، نیاز به ارتباط با مادر را از این راه تامین می کند. به عبارت دیگر، از شیر گرفتن کودک به منزله قطع ارتباط و طرد شدن از سمت مادر است. به همین دلیل این رویداد یکی از نخستین بحران‌های کودکی به حساب می‌آید. در این مقاله مرکز مشاوره یاسان ضمن بیان مهم‌ترین نکات درباره از شیر گرفتن کودک به سوالات رایج مادران در این زمینه پاسخ داده است.

 

چه سنی برای از شیر گرفتن کودک مناسب است؟

طبق تحقیقات روانشناسان، تصمیم‌گیری درباره زمان دقیق از شیر گرفتن کودک منوط به این است که مادر و کودک هر دو آمادگی داشته باشند. این زمان نباید کمتر یک سالگی کودک باشد.  توصیه می شود که بیشتر از دو سال هم شیر دادن به کودک طول نکشد. از این رو می توان حدود یک و نیم سالگی را سنی دانست که در صورت آمادگی مادر و کودک، شیر دادن را متوقف کرد. 

با انجام تست آنلاین و رایگان "تست آمادگی کودک برای از شیر گرفته شدن" متوجه می‌شوید این آیا کودک شما آمادگی ورود به این مرحله را دارد خیر.

چطور کودک را از شیر بگیریم؟

بهترین راه برای از شیر گرفتن کودک این است که دفعات شیردهی را به مرور کم کنید. علاوه بر کم کردن تعداد دفعات، زمان شیردهی را هم به مرور کاهش دهید تا کودک هر چه بیشتر به این وضعیت عادت کند. این مسئله هم به لحاظ جسمی و هم به لحاظ روحی، برای کودک مهم است که تا حد امکان شیردهی را به صورت ناگهانی قطع نکنید بلکه طی یک مقطع زمانی این کار را انجام دهید. خود شما هم به عنوان مادر آمادگی بیشتری کسب می کنید چون از شیر گرفتن نیاز به آماده بودن مادر و کودک دارد. 

 

شیوه های اشتباه برای از شیر گرفتن کودک

گاهی مادر برای از شیر گرفتن بچه سعی می کند کودک را با شیوه های غلط نسبت به شیرِ سینه خود بیزار ‌کند. از جمله این راه‌ها آغشته کردن سینه به ماده‌ای بد طعم یا لاک زدن به سینه است. روش اشتباه دیگر از شیر گرفتن کودک به‌طور ناگهان و بدون مقدمه و یا زودتر از زمان مناسب است. این روش‌ها باعث ایجاد اضطراب جدایی در کودک می‌شود؛ زیرا منبعی که برای کودک تا آن زمان سرشار از عشق و امنیت بوده ناگهان کودک را از خود می‌راند.

مطلب مرتبط: ده توصیه برای کاهش اضطراب جدایی در کودکان ( نوزادی تا پیش دبستانی)

 

 

توصیه هایی برای سریع گرفتن کودک از شیر

بهتر است فرآیند از شیر گرفتن بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد. این به شما اجازه می دهد که شیر سینه به مرور کمتر شود و کودک هم در این فاصله به این فرایند عادت کند. همچنین شما فرصت دارید غذاهای کمکی را به مرور بیشتر کنید.

اما گاهی شرایط به گونه ای پیش می رود که نمی توان زمان از شیر گرفتن را طولانی کرد. در چنین شرایطی حتما با پزشک مشورت کنید تا بهترین شیوه را برای این کار انتخاب کنید. یادتان باشد، هرگز از شیوه های اشتباهی که به حس امنیت کودک ضربه می زنند، استفاده نکنید.

 

تاثیر منفی دیر از شیر گرفتن کودک

بعضی مادران نیز کودک را بسیار دیر از شیر می‌گیرند. این مادران ممکن است احساس کنند دلتنگ زمانی که به کودک خود شیر می دادند خواهند شد. این مسئله می‌تواند ناشی از اضطراب مادر از مستقل شدن فرزندش باشد که در این صورت لازم است مادر به این اضطراب و تاثیر منفی آن در روند رشد کودک خود آگاه شود.

 

نکاتی مهم برای از شیر گرفتن کودک

رعایت مواردی که در ادامه ذکر می‌شود موجب پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز این مرحله از رشد کودک خواهد شد:

1. از پایان 6 ماهگی در کنار شیر مادر، مکمل غذایی نیز به کودک داده شود. از غذاهایی که خوردن آن ها ساده‌تر است و همچنین نوشیدنی‌ها شروع کنید.

2. ظاهر ظرف‌ها و غذاها را برای کودک جذاب کنید.

3. از شیر گرفتن کودک همزمان با بحران دیگری مانند از پوشک گرفتن، جدایی محل خواب، تولد فرزند دوم، به مهد کودک رفتن و.. نباشد؛ زیرا در این شرایط فشار روانی مضاعفی بر کودک وارد می شود و در نتیجه یا فرایند به درستی پشت سر گذاشته نمی‌شود و یا با وجود اینکه کودک از شیر گرفته می‌شود، دچار اضطراب شده و ممکن است بعدا دوباره به مراحل قبل پسروی کند.

4.کودک خود را با دیگرکودکان مقایسه نکنید. ممکن است این روند در کودکی به سرعت و حتی قبل از اقدام مادر برای از شیر گرفتن، توسط خود کودک انجام شود؛ به طوری که کودک کم‌کم به خوردن غذاهای دیگر بیشتر علاقه نشان دهد، اما در کودکی دیگر نیاز به صبوی بیشتری از جانب والدین وجود داشته باشد و این روند تدریجی و گام به گام باشد.

 

مطالب مرتبط:

چرا بچه نباید بین پدر و مادر بخوابد؟ + آموزش کودک برای تنها خوابیدن

 

چگونه حسادت کودک بزرگتر به کوچکتر را کنترل کنیم؟

 

 

5. شیر خوردن از سینه مادر نباید وسیله‌ای برای خواباندن کودک باشد. در غیر این صورت کودک برای خوابیدن به این کار عادت می‌کند و از بین بردن این عادت هم دشوار است. می‌توانید موقع شیر دادن به کودک 5 دقیقه‌ای با او صحبت کنید و او را بنشانید.

6. برخی مادران از بدو تولد، هر زمان که کودک گریه می‌کرده بدون توجه به اینکه کودک چه نیازی دارد، اولین کاری که انجام می‌داده‌اند، شیر دادن به کودک بوده است. این مسئله علاوه بر اینکه باعث ایجاد احساس بی‌اعتمادی در کودک نسبت به درک احساسات خود می‌شود در فرایند از شیر گرفته شدن هم اختلال ایجاد می‌کند.

7. مادر برای برقرار کردن ارتباط محبت‌آمیز با کودک از روش‌هایی به غیر از شیر دادن استفاده کند و حتی در زمان از شیر گرفتن، بیشتر کودک را در آغوش بگیرد تا کودک احساس طرد شدن از سمت مادر را نداشته باشد. بهتر است از آغاز مرحله از شیر گرفتن کودک به خصوص زمانی که غذای مورد علاقه کودک را درست کرده اید او را در آغوش بگیرید و به او محبت کنید تا بداند ارتباط خود را با شما حفظ کرده است.

از شیر گرفتن فرایند سختی است، هم برای مادر و هم برای کودک. اگر در این مسیر با سختی مواجه شدید، صبور باشید. خودتان را به لحاظ ذهنی آماده کنید که ممکن است روزها و شب های سختی پیش رو داشته باشید. روش های زیر هم می توانند به شما کمک کنند:

  • اگر شرایط سخت شد، از پستانک استفاده کنید

  • غذا و نوشیدینی کافی در طول روز به کودک بدهید تا همه مواد مغذی به او برسد. می توانید با پزشک کودک هم مشورت کنید

  • کودک را زیاد بغل کنید تا حس دلبستگی و امنیت کافی به او منتقل شود

  • اگر کودک برای خوابیدن  شیر می‌خورد، از همسرتان برای خواباندن او کمک بگیرید

 

مطلب مرتبط: 6 زمان طلایی برای ارتباط با کودک

 

کارهایی که مادران باید زمان از شیر گرفتن کودک برای خود انجام دهند

از شیر گرفتن حتی اگر به صورت تدریجی هم انجام شود، فراز و فرودهای زیادی برای مادر به همراه دارد. شرایط سختی است که ممکن است به مادر این حس را بدهد که دلبستگی و نزدیکی به کودکش را از دست می دهد. توصیه های زیر به شما کمک می کند حس بهتری در این دوران داشته باشید:

  • حواستان باشد که به خودتان در این مدت درست تغذیه کنید تا هورمون های در حال تغییر، به تعادل برسند

  • با عده ای از مادران دیگر که در همین شرایط هستند، مشورت کنید

  • برای خودتان وقت بگذارید و تفریح و سرگرمی داشته باشید

  • با ورزش کردن، اندروفین طبیعی در بدنتان ترشح کنید

  • احساسات خودتان را بنویسید

 

سوالات رایج درباره از شیر گرفتن کودک

  • اگر در حین شیردهی دوباره باردار شدم چه کار کنم؟

در این صورت شما دو راه در پیش دارید؛ یا می توانید شیردهی را متوقف کنید و یا آن را ادامه دهید. تحقیقات نشان داده که شیردهی هنگام حاملگی ضرری به مادر و کودک و جنین نمی رساند. و خیلی از مادران با انتخاب خود تا پایان بارداری به شیردادن ادامه می دهند.

 

  • کودک من 3 بار در روز غذا می خورد، شیر هم می خواهد. چه کار کنم؟

شیر دادن به کودک تنها برای رفع گرسنگی نیست، بلکه یکی از منابع دلبستگی کودک است و هر قدر هم در طول روز غذا بخورد، باز هم شیر خوردنش را فراموش نمی کند، به خصوص زمان هایی مثل وقتی که می خواهد بخوابد.

 

  • آیا وقتی فرزندم دندان درمی آورد باید شیر دادن را متوقف کنم؟

نگران نباشید. بچه ها از دندان هایشان برای مکیدن استفاده نمی کنند. بلکه بیشتر از لب ها و زبانشان استفاده می کنند.

 

با وجود بهترین تلاش های والدین برای شناخت فرزندان، برخی اوقات به نظر می رسد مشکلات کودک یا نوجوان شان برای آنها غافلگیر کننده است. در مواجهه با مشکلات رفتاری و هیجانی (مانند رفتارهای پرخطر غیر قابل کنترل) باید حتماً از روانشناس متخصص کودک و نوجوان کمک بگیرید. برای رزرو وقت مشاوره و ارزیابی کلیک کنید.

همچنین می توانید مهارت های فرزندپروری خود را با خواندن کتاب های روانشناسی در زمینه کودک و نـوجوان  یا حضور در کـارگـاه های فرزندپروری ارتقا دهید.

 

دریافت وقت مشاوره

لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان مرکز مشاوره یاسان از ساعت 9 تا 19 با دو شماره زیر تماس بگیرید يا از طریق واتس‌اپ پیام دهید. راحت ترين مسير براي فارسی زبانان خارج از کشور ارسال پيام از طریق واتس‌اپ است.

تماس با ما

تماس با ما

برچسب ها:

سن از شیر گرفتن کودک یک تا یک و نیم سالگی است. در نظر داشتن زمان مناسب برای طی کردن موفقیت‌آمیز و بدون تنش در این دوران بسیار پراهمیت است.

بعضی مادران نیز کودک را بسیار دیر از شیر می‌گیرند. این مادران ممکن است احساس کنند دلتنگ زمانی که به کودک خود شیر می دادند خواهند شد. این مسئله می‌تواند ناشی از اضطراب مادر از مستقل شدن فرزندش باشد که در این صورت لازم است مادر به این اضطراب و تاثیر منفی آن در روند رشد کودک خود آگاه شود.

گاهی مادر برای از شیر گرفتن بچه سعی می کند کودک را با شیوه های غلط نسبت به شیر سینه خود بیزار ‌کند. از جمله این راه‌ها آغشته کردن سینه به ماده‌ای بد طعم یا لاک زدن به سینه است. روش اشتباه دیگر از شیر گرفتن کودک به طور ناگهان و بدون مقدمه و یا زودتر از زمان مناسب است. این روش‌ها باعث ایجاد اضطراب جدایی کودک می‌شود؛ زیرا منبعی که برای کودک تا آن زمان سرشار از عشق و امنیت بوده ناگهان کودک را از خود می‌راند.

  1. از پایان  6 ماهگی در کنار شیر مادر، مکمل غذایی نیز به کودک داده شود. از غذاهایی که خوردن آن ها ساده‌تر است و همچنین نوشیدنی‌ها شروع کنید.

  2. ظاهر ظرف‌ها و غذاها برای کودک جذاب و رنگی باشد.

  3. از شیر گرفتن کودک همزمان با بحران دیگری مانند از پوشک گرفتن، جدایی محل خواب، تولد فرزند دوم، به مهد کودک رفتن و.. نباشد؛ زیرا در این شرایط فشار روانی مضاعفی بر کودک وارد می شود و در نتیجه یا فرایند به درستی پشت سر گذاشته نمی‌شود و یا با وجود اینکه کودک از شیر گرفته می‌شود، دچار اضطراب شده و ممکن است بعدا دوباره به مراحل قبل پس‌روی کند.

  4.  ادامه را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

دریافت وقت مشاوره