با کودکی که دیگران را می‌زند چطور رفتار کنیم؟

  • هانیه لواف

    ارزیاب و استعدادیاب کودک

    تاریخ آخرین بروزرسانی ۱۴۰۲/۱۲/۱۹

با کودکی که دیگران را می‌زند چطور رفتار کنیم؟

هانیه لواف مشاور متخصص در حوزه کودک مرکز مشاوره یاسان با باشگاه خبرنگاران جوان در باره علت دست بزن کودک و نحوه برخورد والدین با کودکی که دست بزن دارد گفت وگو کرده است که در ادامه می خوانید:

 علت کتک کاری کودکان به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل لجبازی با دیگران است که کودک با کتک زدن دیگران از خود نشان می دهد.همچنین برخی از کودکان به دلیل اینکه سطح اضطراب شان بالاست، دست بزن دارند و دائم با کتک کاری می کنند.

مطلب مرتبط: آیا می‌دانید کدام رفتار فرزندتان ناشی از اضطراب و استرس است؟

گاهی اوقات نیز کودکان به دلیل تماشای فیلم‌های خشونت آمیز این رفتار را یاد می‌گیرند.

مطلب مرتبط: فیلم‌های خشن و ترسناک بر روی چه کودکانی بیشترین تاثیر را می‌گذارد؟

دست بزن کودک گاهی ناشی از مشاهده یک الگوی رفتاری در خانواده است؛ به عنوان مثال وقتی در خانواده والدین با یکدیگر دعوای شدید دارند و پدر خانواده، همسر یا فرزندانش را کتک می‌زند، طبیعی است در کودکانی که کتک خورده اند خشمی نهفته در وجودشان ایجاد شود که با کتک زدن دیگران این خشم را بروز می‌دهند.  

مطلب مرتبط: کتک زدن کودک موجب 12 اختلال شخصیتی می‌شود! + راهکار

گاهی اوقات کودکان با کتک زدن دیگران می‌خواهند جلب توجه کنند. در واقع کتک کاری کودکان با دیگران بر این است که می‌خواهند پدر و مادرشان را کنترل کنند تا به خواسته هایشان برسند.

نحوه صحیح برخورد با کودکی که دست بزن دارد

اگر علت کتک کاری در کودکان هر کدام از این عوامل باشد، والدین باید نسبت به این رفتار کودک بی توجهی کنند و واکنشی نشان ندهند. متاسفانه برخی از والدین در چنین شرایطی مقابل به مثل می‌کنند، یعنی اگر کودک شروع به کتک زدن دیگری یا پدر مادرش می‌کند، آن‌ها نیز شروع به کتک زدن کودک می‌کنند تا به نوعی این رفتار را جبران کنند، اما این کار باعث تشدید رفتار اشتباه کودک و درگیری او در یک چالش قدرت می‌شود تا به والدین بفهماند کدامشان محکم تر کتک می‌زنند.

اگر والدین نسبت به دست بزن کودک بی توجهی نشان دهند و مقابل به مثل نکنند، همچنان این رفتار ادامه پیدا می‌کند. حال باید گفت، هر بار که این رفتار کودک تکرار می‌شود تمام اعضای خانواده باید اتحاد رفتاری داشته باشند، به عنوان مثال اگر کودک کسی را کتک زد، پدر بزرگ نباید بخندد و تنها پدر کودک برخورد قاطعانه داشته باشد، بلکه باید همه افراد خانواده یک رفتار مشابه در مقابل کودک داشته باشند.

هر زمان کودک دیگران را کتک زد با آرامش دست او را گرفته و بگویید: "کتک زدن ممنوع است و نباید دیگران را بزنی". نباید به کودک جملات شبیه به این "ببین دردم گرفت"، " به نظرت رفتارت درست است؟" بگویید، چراکه مشخص است که رفتار کودک درست نیست، پس معنی نمی‌دهد که از خودش این سئوال را بپرسید.

کودک نباید با کتک زدن و پرخاشگری به خواسته اش برسد. اگر کودک متوجه شود که با کتک زدن، به خواسته اش نمی رسد کم کم یاد می‌گیرد که این رفتار را تکرار نکند. از طریق تست زیر می توانید سطح پرخاشگری کودک خود را ارزیابی کنید:

یک سیستم محرومیت برای کودک مشخص کنید و به او بگویید: "هر زمان که کسی را بزنی باید دو دقیقه روی این مبل بنشینی و نباید کاری کنی" یا "دو دقیقه باید بروی داخل اتاق و تنها باشی"؛ لازم به ذکر است در این تکنیک کودک باید در اتاقی قرار گیرد که هیچ وسیله بازی و سرگرمی در آن نیست، همچنین به هیچ عنوان نباید در اتاق را به روی کودک قفل کنید تا امنیت او به مخاطره نیفتد.

به ازای سن کودک باید زمان محرومیت اجرا شود، به عنوان مثال اگر کودک دو سال دارد دو دقیقه، اگر سه سال دارد سه دقیقه و... ؛ همچنین قبل از اجرای این سیستم باید برای کودک توضیح دهید یعنی بگویید: "هر زمان کسی رو بزنی نمی‌تونی به پارک بری".

با وجود بهترین تلاش های والدین برای شناخت کودک و نوجوان خود، برخی اوقات به نظر می رسد مشکلات فرزندان برای آنها غافلگیر کننده است. در مواجهه با مشکلات رفتاری و هیجانی (مانند رفتارهای پرخطر غیر قابل کنترل) باید حتماً از روانشناس متخصص کودک و نوجوان کمک بگیرید. برای رزرو نوبت مشاوره  کلیک کنید.

همچنین می توانید مهارت های فرزندپروری خود را با خواندن کتاب های روانشناسی در زمینه کودک و نـوجوان  یا حضور در کـارگـاه های فرزندپروری ارتقا دهید.

 

دریافت وقت مشاوره

لطفا برای دریافت وقت مشاوره از روانشناسان مرکز مشاوره یاسان از ساعت 9 تا 19 با دو شماره زیر تماس بگیرید يا از طریق واتس‌اپ پیام دهید. راحت ترين مسير براي فارسی زبانان خارج از کشور ارسال پيام از طریق واتس‌اپ است.

تماس با ما

تماس با ما

برچسب ها:

علت کتک کاری کودکان به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل لجبازی با دیگران است که کودک با کتک زدن دیگران از خود نشان می دهد.همچنین برخی از کودکان به دلیل اینکه سطح اضطراب شان بالاست، دست بزن دارند و دائم با کتک کاری می کنند. توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

والدین باید نسبت به این رفتار کودک بی توجهی کنند و واکنشی نشان ندهند. متاسفانه برخی از والدین در چنین شرایطی مقابل به مثل می‌کنند، یعنی اگر کودک شروع به کتک زدن دیگری یا پدر مادرش می‌کند، آن‌ها نیز شروع به کتک زدن کودک می‌کنند تا به نوعی این رفتار را جبران کنند، اما این کار باعث تشدید رفتار اشتباه کودک و درگیری او در یک چالش قدرت می‌شود تا به والدین بفهماند کدامشان محکم تر کتک می‌زنند. سایر راهکارها و توضیحات تکمیلی را در سایت مرکز مشاوره یاسان بخوانید.

ارسال پیام و سوال

{{ nameForm1_error }}

{{ mobileForm1_error }}

3 + 7 = ?

نظرات کاربران

۱۰ بهمن ۱۴۰۰
امیرسام

من یه پسر 20ماهه دارم که خیلی شیطون و باهوشه ....ولی وقتی با بچه های سه یا چهار ساله که بازی میکنه بهشون میزنه اگه باهاش بازی نکنن یا وسایل بازیشونو بهش ندن ....و من به خاطر این کارش خیلی ناراحت میشم .و نمیشه عکس العمل نشون ندم واینکه خیلی خطرناک شده کاراش.حتی بعضی وقتها هم وقتی میبینه بچه های دیگه یا بزرگترا تلویزیون میبینن با سرعت میره سمت تلویزیون ومشت میزنه به صفحه تلویزیون یا بچه ها ...و من احساس میکنم این کارش بخاطر اینه ک بقیه بهش توجه کنن و برای جلب توجهه .خیلی نگرانشم کمکم کنین ...البته با بچه هایی که باهاش لجبازی میکنن و تقریبا تفاوت سنی شون کمه این جوریه

۱۰ بهمن ۱۴۰۰
مرکز مشاوره یاسان

دوست عزیز! به طور کلی با این رفتار بچه ها در این سن باید با بی تفاوتی برخورد کرد اما به هیچ عنوان اجازه آسیب زدن به خودش و دیگران را ندین. با صدای آرام و بدون پرخاشگری بهش بگید اجازه نداره کسی رو بزنه یا مشت بزنه و چیزی پرت کنه. حتما و حتما وقتی رو برای بازی باهاش در نظر بگیرید و دایما ازش انتقاد نکنید. این رفتار بچه ها بعد از دو سالگی کمتر میشه و اگه نشد باید از روانشناس کمک بگیرید. صبور باشید، انتقاد نکنید، قاطع باشید و به رفتارهای مثبتش توجه کنید حتما به نتیجه میرسید

۱۰ آبان ۱۴۰۱
نازنین میری

من نمیدونم چرا مادر بچه ی 8ساله را میزنه

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

با سلام خدمت اساتيد گرامي، من يك پسر حدودا ٥ساله دارم كه نسبت به سنش خيلي مودب و منطقيه و خيلي اروم ،حدود يك ماه پيش با انتقاد بزرگترها كه ميگفتند اين بچه تو خونه تنهاست و صبح تا ظهر فقط ميره اموزشگاه زبان و تحرك نداره (البته اموزشگاهشون مخصوص كودكانه و مثل مهد زمين بازي داره كه بچه ها در مدت ٤ساعتي كه اونجان دوبار ميرن بازي ميكنن)، پاهاش محكم نيست بلد نيست از خودش دفاع كنه و خيلي حرفهاي ديگه، روزي يك ساعت عصر كه بچه هاي ساختمون تو حياط جمع ميشن ميبرمش با اونا بازي كنه، تنها مادري هم هستم كه تو حياط حضور دارم، متاسفانه يكي از بچه هاي ساختمون در مدت چند دقيقه اي كه من براي اوردن اب رفته بودم خونه پسرمو دو بار گاز گرفت دو سه هفته اي ازين اتفاقها ميگذره چند روز اخير همش پسرم زود عصباني ميشه من و باباشو ميزنه وامروز با كمال تعجب وقتي رفتم مهد دنبالش بهم گفتند كه سر ايستادن سر صف دست يكي رو گاز گرفته، خيلي ناراحتم نميدونم چيكار كنم آيا با محروميت و حذف كامل حياط رفتن مشکلم حل ميشه؟ ضمنا پسر من ذاتا آرومه ولي كنار يك بچه شلوغ حركات اونو تكرار ميكنه يعني رهبر نيست دنباله روي ميكنه و متاسفانه تاثير پذيريش زياده، لطفا منو راهنمايي كنيد، ممنون

۱۰ بهمن ۱۴۰۰
مرکز مشاوره یاسان

دوست عزیز! با حذف حياط رفتن شما فقط صورت مساله رو پاك ميكنيد در صورتي كه توي مهد و مدرسه و هر جاي ديگه امكان داره اين اتفاق بيفته، احساسش رو درك كنید بهش بگید ما حق داريم از هم يا از چيزي ناراحت و عصباني باشيم اما حق نداريم همديگه رو بزنيم يا گاز بگيريم و به هم آسيب برسونيم. بعد كلا شروع كنید به كارهايي كه جرات ورزي رو در وحودش افزايش ميده. بهترين كار اينه كه با عروسك هاي انگشتي براش نمايش موقعيت ها رو ايجاد كنيد و راه درست روبرويي با اتفاقات رو اينجوري بهش ياد بديد

۰۱ اسفند ۱۴۰۰

با سلام پسرم دو سال و يازده ماهشه وقتي با بچه هاي فاميل يا غريبه بازي ميكنه كارهاي بد آنها رو تا مدتها تكرار ميكنه مثل زدن،پرت كردن،جيغ كشيدن،تف كردن و بالا آوردن و..بعد از چند هفته بي محلي و داستان گفتن كار بد ميزاره كنار اما دوباره كه همون بچه ها رو ميبينهه روز از نو.چند وقتي هم هست كه من و پدرش رو ميزنه هرچقدر هم دستش رو ميگيرم يا از كنارش بلند ميشم كه محل و ترك كنم دنبالم مياد پام و ميچسبه و ادامه ميده حتي روش نشستن رو صندلي رو اجرا كردم اصلا فايده نداشت فك ميكنه بازيه ، لطفا راهنماييم كنيد. راستي پشت سر همه از بچه تا بزرگ، وقتي جايي ميريم يا آنها ميان خونه ما تا ساعتها گريه ميكنه

۰۳ اسفند ۱۴۰۰
مرکز مشاوره یاسان

دوست عزیز سلام! اتفاقا باید خوشحال باشید که کودک شما از دیگران تقلید می کند. تقلید یکی از شاخص های رشد مغزی کودک است. زمانی که کودک این کار را انجام می دهد یعنی این بخش از مغز کودک به خوبی درحال رشد است اما در جریان رشد ممکن است در معرض رفتارهای خوب و بد قرار بگیرد. این بستگی به والدین دارد که اجازه حضور کودک در چه محیطی را می دهند. ضمن اینکه والدین باید نسبت به رفتارهای کودک واکنش درستی نشان دهند. مثلا نسبت به زدن دیگران، تف کردن، غر زدن کودک باید بی تفاوت باشید. هنگامی هم که شما را می زند با صدای قاطعانه ( نه خشم و نه محبت) به او بگویید که اجازه ندارد کسی را بزند. این عمل باید انقدر تکرار شود تا در کودک درونی شود. در چنین سنی نیز استفاده از تکنیک صندلی و تنها گذاشتن او در اتاق و محرومیت ا صلا توصیه نمی شود.

۱۵ اسفند ۱۴۰۰

من یه پسر ۴ ساله دارم پسرم همش در حال زدن خواهرش ویا پدرش هست و همیشه در حال به هم ریختن خونه است شبا خیلی دیر میخوابه در کل خیلی اذیت میکنه من باهاش خیلی مدارا میکنم ولی بعضی موقعها واقعا اعصابم بهم میریزه هر چیزی هم میخواد فریاد میزنه وبا صدای خیلی بلند میگه خواهش میکنم راهنماییم کنید خواهرش نمیتونه تحمل کنه البته حقم داره چون خیلی اذیت میکنه یا در حال کشیدن موهاشه یا کتکش میزنه لطفا راهنمایی کنید ممنونم. دخترم ۱۵ سالشه. دخترم خیلی خیلی آروم بود نمیدونم پسرم چرا اینجوریه

۱۸ اسفند ۱۴۰۰
مرکز مشاوره یاسان

دوست عزیز! لازم است حتماً در خانه قوانین مشخصی داشته باشید. باید رفتارهای مطلوب و نامطلوب با پیامد مثبت یا منفی همراه باشند. به این شکل پسر شما می داند که باید تلاش کند رفتارهایش را کنترل کند. مثلا زدن دیگران در خانه شما باید نتیجه مشخصی (مثل محرومیت از بازی کامپیوتری) داشته باشد و حتما و هر بار نیز باید اجرا شود. در عین حال رفتارهای مطلوبی مثل مودبانه حرف زدن هم باید تشویق و تمجید شود. البته به خاطر داشته باشید که کودکان با هم متفاوتند و می توانند خلق و خو و رفتارهای متنوعی داشته باشند. توصیه ما به شما این است، برای اینکه به راه حل دقیقتری برسید، به یک روانشناس کودک مراجعه کنید تا عوامل احتمالی مانند مشکل والدین در زمینه فرزندپروری، پرتحرکی یا مشکلات رفتاری-هیجانی کودک بررسی شود.

۲۴ اسفند ۱۴۰۰

سلام من یه پسر ۲۶ ماهه دارم که وقتی با بچه های همسنش بازی میکنه معمولا ازشون کتک میخوره و به جای اینکه از اونها فاصله بگیره دائما بهشون نزدیک میشه تا بتونه باهاشون رابطه دوستی برقرار کنه ولی متاسفانه اگه من مراقب نباشم یا یه لحظه غفلت کنم باز از طرف اون بچه ها آسیب می بینه من خیلی نگرانم چطور میتونم بهش بفهمانم از کسی که بهت آسیب میرسونه فاصله بگیر

۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مرکز مشاوره یاسان

سلام دوست عزیز! با توجه به سن کودک، فرزندتان هنوز قدرت تحلیل مسائل را ندارد و متوجه موضوعاتی مثل اینکه باید از خودش مراقبت کند یا به افرادی که به او صدمه می زنند نزدیک نشود، نمی شود. این وظیفه شماست که تا هفت سالگی محیط کودک تان را امن نگه دارید. البته رابطه کودک با همسن و سالانش حتی اگر به کتک کاری منتهی شود، منجر به رشد کودک می شود. در واقع کودک در این نوع روابط روش حل مسئله و مراقبت از خود را یاد می گیرد. بنابراین توصیه می کنم، اگر در بازی با کودکان آسیب جدی به فرزند شما وارد نمی شود و در حد مو کشیدن یا این نوع موارد است، اجازه دهید، خود کودک از پس این کار بربیاید. هر زمان دعوا جدی شد شما میانجیگری کنید.

۲۴ اسفند ۱۴۰۰
سالومه

سلام با تشکر از پیج خوبتون، من یک پسر ۱۶ ساله دارم، ( البته پسر همسرم )هست و من و همسرم ده سال پیش ازدواج کردیم و دو پسر هشت و شش ساله داریم، همسرم ایرانی نیست، و همسر اول همسرم پنج ماه پیش فوت شده، رفتار پسر همسرم با من خوبه و من هم متقابلا با او مهربان هستم فقط او رفتار مناسبی با برادران کوچکتر خود نداره ، من خیلی نگران این رفتار ها هستم ، و نمی دونم چطور باید عکس العمل نشون بدم در برابر رفتارهای نامناسبی که با پسرهای کوچک من داره؟ بسیار ممنونم از شما

۲۴ اسفند ۱۴۰۰
مرکز مشاوره یاسان

سلام دوست عزیز! شما باید در خانه قانونی را اجرا کنید به نام "قانون احترام"؛ مهمترین جز این قانون هم این است که "نه کسی اجازه دارد مرا بزند و نه من اجازه دارم کسی را بزنم". همه اعضای خانواده نیز موظف هستند به این قانون عمل کنند. در صورتی که فردی این قانون را نقض کرد باید با پیامدهای آن رو به رو شود. فارق از اینکه فرزندان تان با شما نسبت خونی دارند یا نه، وقتی ببینند که این قانون برای همه اجرا می شود، کم کم گاردشان در مقابل شما شکسته می شود. شاید در ابتدا پرخاشگری و بد قلقی کنند اما به مرور درست خواهد شد. البته شرایط سنی هم باید در این مورد لحاظ شود. یعنی نوع بیان قانون و پیامدهای آن متناسب با سن فرزند شما متفاوت است.

۲۴ اسفند ۱۴۰۰

سلام، وقت شما بخیر! قبلا خیلی ممنونم از وقت با ارزش شما. امشب سعی میکردم مطلبی در پیج شما پیدا کنم چون خاطرم بود عنوان شده بود اما نتونستم متاسفانه. در مورد زمانی که بچه ی دو ساله مثلا پدر و مادر رو مثلا گاز میگیره یا میزنه. چطور واقعا میشه کمک کرد که این رفتار بچه تکرار نشه؟! پسرک دو ساله ی من وقتی منو گاز میگیره بهش میگم که من تو رو نوازش میکنم و میبوسم و ما توی خونه مون به کسی اجازه نمیدیم ما رو بزنه. آیا عکس العمل من درست بوده؟! خیلی ممنونم

۱۸ فروردین ۱۴۰۱
مرکز مشاوره یاسان

سلام دوست عزیز! رفتار هاي مثل زدن، گاز گرفتن، هل دادن كاملا براي يك كودك دو ساله طبيعی است.اما رفتار شما به کودک نشان می دهد که آيا اين رفتار پذيرفته شده است يا خير. براي رفتاری مثل پرتاب كردن شما بايد يك جايگزين به کودک بدهید. براي مثال: عزيزم ليوان براي پرتاب كردن نيست اما مي تونيم توپ رو پرتاب كنيم. بيا بريم با اين توپ با هم بازي كنيم. برای رفتارهايی مانند زدن، دست كودك را بگرید و خيلي قاطع بگوييد، ما نبايد بقيه رو بزنيم. تا زمانی که کودک ادامه داد، دست او را نگه داردی. اثر بخشي اين تكنيك ها بعد از سه هفته مشخص می شود.

۳۰ خرداد ۱۴۰۱
سامان

سلام وقت بخیر من پسر 3 سال و نیمه دارم که کلا اکتیوه و باهوش از سنش پیشتره و تعامل اجتماعیش با همه خوبه غریبه گی نمیکنه اما گاهی وقتا با کسی که بازی میکنه بهش میزنه یا چیزی سمتش پرت میکنه یا اگر بازی نمیکنه که اسباب بازی نباشه شروع میکنه یه سری شوخی های ساختگی خودش با طرف مقابلش، یا دماغشو میگیره یا گوششو یا موهاشو(البته معمولا تو این شرایط طرف مقابلش بزرگتر از خودشه) امکان داره این شوخی بیش از حد بشه و کار به جاهای باریک بشه و بعد بزنتش و دعوا بشه.....دوست ندارم در جمع این اتفاق بیفته یا من دعواش کنم یا کسی قضاوتی کنه که بچه بی ادبه لطفا راهکار بفرمایین ....ممنون

۰۴ تیر ۱۴۰۱
مرکز مشاوره یاسان

سلام دوست عزیز! توصیه می کنیم حتما به یک روان درمانگر کودک مراجعه کنید؛ چرا که احتمالاً کودک شما اضطراب زیادی را تحمل می کند. شاید شما اضطراب را در کودک تشخیص ندهید اما ممکن است این اضطراب در فرزند شما ماندگار شود و در آینده بر جنبه های دیگر زندگی او تاثیر منفی بگذارد.

۰۴ تیر ۱۴۰۱
مرکز مشاوره یاسان

.

۰۴ تیر ۱۴۰۱
مرکز مشاوره یاسان

سلام دوست عزیز! سن فرزند شما خیلی پایین است. و هنوز تربیت او شکل نگرفته است و کسی نمی تواند به او انگ بی ادب بودن بزند! اما این وضیفه شماست که محیط را برای او امن کنید. اگر جایی می روید که اسباب بازی ندارد، اسباب بازی دلخواه کودک تان راه همراه داشته باشید. بچه ها در این سن بیشتر از این که نیاز به امر و نهی ما داشته باشند، نیازمند خلاقیت ما برای سرگرم شدن هستند. ضمن اینکه کودکان اکتیو نیاز دارند که دائم در حرکت و فعالیت باشند و بی حرکت بودن موجب کسالت آنها می شود. پس حواس تان باشد وقتی کودک شما حوصله اش سر برود چنین رفتارهایی از خود نشان می دهد پس سعی کنید بازی های خلاقانه برای سرگرم کردن او طراحی کنید. نکته دیگر اینکه، وقتی کودک تان کسی را می زند، او را از باقی کودکان جدا کنید و به او بگویید که ما اجازه نداریم کسی را بزنیم یا اینکه اجازه دهید تا کودکی که کتک خورده خودش با فرزند شما برخورد کند. (البته باید مراقب باشید که بچه ها به هم آسیب جدید وارد نکنند).

۰۳ تیر ۱۴۰۱
امیر راد

سلام من ی پسر مهربون ۱/۵ ساله دارم شیطون و باهوش .پسرم هر وقت پیش هر بچه های میره یا موی اونو میگیره یا صورتش چنگ میندازه.حتی اگر اونو خیلی دوست داشته باشه .مثلأ پسرخالش کوچیکه یا دخترخالش ،اونارو دوست داره ولی خیلی اینکارو انجام میده .یا تو ی مکانی بچه میبینه لباسشو میکشه یا تو بغلم تو ارایشگاه بود موهای ی شیرخواررو کشید .نمیدونم چطوری باید جلوی کارشو بگیرم

۰۷ تیر ۱۴۰۱
مرکز مشاوره یاسان

سلام دوست عزیز! رفتارهای فرزند شما اصلاً نشانه پرخاشگری نیست و کاملاً طبیعی است. در حقیقت این وظیفه شماست که محیط را برای او و سایر کودکان امن نگه دارید؛ یعنی اجازه ندهید کودکتان به دیگران آسیب بزند. هر زمان که چنین رفتارهایی از خود بروز داد بین فرزندتان و کودک دیگر حائل شوید و سر کودک را به کاری دیگر گرم کنید.

۱۳ تیر ۱۴۰۱
صدرا

با بچه ای که ۸ساله است و مدام با همه کتک کاری میکنه تا به خواسته هایش برسد چه کنم اصلن تحمل انتقاد رو نداره ایا باید دارو مصرف کنه تا اروم بشه؟

۱۳ تیر ۱۴۰۱
مرکز مشاوره یاسان

سلام دوست عزیز! احتمالا فرزند شما برای کنترل هیجانات نیاز به دارو درمانی دارد اما ابتدا باید شما به یک روانشناس کودک مراجعه کنید تا ارزیابی دقیق‌تری در این زمینه انجام شود.

۰۹ شهریور ۱۴۰۱
سامانی

سلام پسر من یک سال و ده ماهشه خودش به تنهایی بازی می کنه خیلی حرصی هست همش دندوناش بهم فشار میده یا خودم یا دیگران چنگ می زنه و گاز می گیره و وسایل پرت می کنه همش بهش میگم کار بدیه ولی اصلا فایده نداره به نظرتون باید چی کار کنم

۳۰ شهریور ۱۴۰۱

مطلب خوبی بود

۳۰ شهریور ۱۴۰۱
سامانی

سلام پسر من یک سال و ده ماهشه خودش به تنهایی بازی می کنه خیلی حرصی هست همش دندوناش بهم فشار میده یا خودم یا دیگران چنگ می زنه و گاز می گیره و وسایل پرت می کنه همش بهش میگم کار بدیه ولی اصلا فایده نداره به نظرتون باید چی کار کنم

۳۰ شهریور ۱۴۰۱

ممنون توضیحات خوبی داده بودید

۱۹ شهریور ۱۴۰۱
امیر علی

با سلام و خسته نباشید من یه پسر ۳ساله دارم ک خیلی شیطونه اصلا هم حرف گوش نمیده به من و پدرش میزنه اگه چیزی بخواد داد و فریاد میزنه همسناشو میزنه یا هل میده وسیله پرت میکنه زمان بازی با بچه های دیگه اجازه این ک کسی دست ب اسباب بازی هاش بزنه رو نمی‌ده و اینم هم بگم اصلا بی ادب نیس و این ک ب بزرگترها هم میزنه لطفاً راهنمایی کنید

۲۸ آذر ۱۴۰۱
مرکز مشاوره یاسان

دوست عزیز، به خاطر داشته باشید که کودکان بعد از سه سالگی تعاملات اجتماعی، دوستیابی و بازهای مشترک را یاد می‌گیرند. پس باید صبور باشید تا این مهارت ها را یاد بگیرد. ضمن اینکه باید کودکتان را در محیط‌های اجتماعی مانند مهدکودک قرار دهید تا با همسالان خود معاشرت کند. نکته مهم دیگر این است که نباید در خانه او را سرزنش کنید یا بکن، نکن داشته باشید. خیلی از کلمه نه استفاده نکنید. سعی نکنید با پرخاشگر او را آرام کنید. یعنی اگر کسی را زد، کافیست کودک را از محیط دور کنیم و به او تذکر دهیم که نباید کسی را بزند. رابطه کیفی خود را با فرزندتان بهبود دهید یعنی زمانی را برای بازی کردن با او اختصاص دهید. اگر باز هم مشکل حل نشد با یک روانشناس کودک مشورت کنید.

۲۲ شهریور ۱۴۰۱
محمدطاها

باسلام وعرض ادب فرزنددوقلو پسر ودختر 4 ساله دارم متاسفانه خیلی باهم دعوا لجبازی وسرهروسیله ای باهم دعوا میکنند.فرزندپسر متاسفانه چندروز که به مهدکودک میره با بچه هامهد لجبازی ودعوا وگاها اب دهن پرت میکنه صندلی از زیر پای بچه می کشه موندم بااین فرزندم چگونه رفتار کنم- البته نکته که هست همسرم خیلی بازی های خشن وکتک کاری با محمدطاها میکنه وگاهاواسه سرگرمی ومثلا دوست داشتن سیلی محکمی به صورت بچه میزنه. زودمیترسه وهنگامی که کاراشتباهی میکنه وپدرش ازکنارش رد میشه می شینه ودستش روسرش میگیره

۲۷ شهریور ۱۴۰۱
مرکز مشاوره یاسان

سلام مادر عزیز. اختلاف بین خواهر و برادرها امری غیرطبیعی نیست. با رشد شناختی و هیجانی، بچه‌ها می توانند مدیریت رفتاری بیشتری کسب کنند . اما وظیفه شما به عنوان والد این است که قانون و حد و مرز رفتار در خانه را مشخص کنید. سعی کنید بدون مداخله در مشاجره آنها یا محکوم کردن یکی از بچه‌ها، پیامد رفتار نادرست را اجرا کنید. همینطور مهارت حل مسئله و پیدا کردن راه حل را به آنها بیاموزید (مثل نوبتی بازی کردن، تقسیم وسیله ها). با توجه به رفتارهایی که در مهد به آنها اشاره کردید، به نظر می رسد نشانه های اضطراب و رفتارهای نافرمانی در پسر شما وجود دارد که بهتر است حتما با یک روانشناس کودک و بازی درمانگر دیدار داشته باشید.

۱۱ مهر ۱۴۰۱
پریناز

سلام و خسته نباشید،، سپاس بخاطر مطالب مفیدتون،، من پسر شش ساله ای دارم که پیش دبستاني میره متأسفانه متوجه شدم در مدرسه بچه ها رو میزنه و تمرکزش پایینه، البته لازم به ذکر هستش که به شدت باهوشه وقتی من خودم باهاش کار کنم یادگیریش خیلی خوبه،، فقط زدنش بچه های دیگه رو به شدت منو نگران کرده،، ممنون میشم راهنمایی کنید،، یه دنیا سپاس🙏🙏

۳۰ آذر ۱۴۰۱
مرکز مشاوره یاسان

دوست عزیز! فرزند شما هم از نظر تمرکز و توجه و هم از نظر شیوه‌های تربیتی و یادگیری مهارت‌های مورد نیاز باید توسط یک متخصص ارزیابی شود.

۱۲ مهر ۱۴۰۱
غدیری نژادیان

سلام من پسر ۷ساله دارم امسال رفته کلاس اول تو مدرسه شنیدم که بچه را رو میزنه البته بچه ها هم او رو میزنن و من نمیدونم باید چیکار کنم قبلا هم که مهد میرفت بچه ها رو ميزد ازش دلیلش که میپرسم میگه اذیتم کرده خونه ما آروم هست بدون دعوا بین من و شوهرم و اصلا بچه رو نمی‌زنیم البته شده که سرش داد بزنیم و دعواش کنیم اما کتک نه کلاس ژیمناستیک هم که میره باز همینه بچت ها رو اذیت میکنه سر به سرشون میگذاره نمیدونم چیکار کنم‌

۲۸ آذر ۱۴۰۱
مرکز مشاوره یاسان

سلام دوست عزیز! در این مورد باید وضعیت خانواده، خلق وخوی فرزندتان و مهارت‌های او ارزیابی شود. ممکن است به طور مثال فرزند شما مهارت حل مسئله یا کنترل خشم را یاد نگرفته باشد. که از طریق بازی درمانی می توان این مهارت ها را به او آموخت. یا ممکن است فرزندتان از موضوعی خشمگین است و به همین دلیل خشم خودرا به اطرافیان منتقل می کند. که در این صورت باید به طور دقیق این مسئله توسط یک روانشناس کودک ریشه یابی شود.

۱۲ آبان ۱۴۰۱
رویااصلانی

من یه پسر ۶ساله دارم که پیش دبستانی میره.اونجا ازبس شیطنت کرده و بچه ها را اذیت کرده که چندین بار مدیر به من بازگو کرده.مثلا مداد رو میکنه تو گوش بچه ها.یا روی میز میزنه ویا به بچه ها گیر میده..خسته و ناراحتم..راهکارهای زیادی را امتحان کردم ولی جواب نداده.قبل از پیش دبستانی هم همینطور بود.تو پارک بچه ها را میزنه مخصوصا پسرها را.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

۲۴ آبان ۱۴۰۱
شهرام معینی

سلام و وقتتون بخیر. خسته نباشید. بنده یه پسر ۶/۵ساله دارم کا الان پیش دبستانی میره. متاسفانه تازه فهمیدم تو مدرسه همه هم کلاسی هاش بد جوری میزنه و اذیت میکنه. تو خونه هم زود عصبانی میشه. وقتی سه ساله بود بدلیل بیماری سرطان همسرم یک دفعه ای از همسرم حدا شد و بخاطر شیمی درمانی منزل پدربزرگ و مادر بزرگ بیشتر میموند و همسرم بعد درمان چون اعصابش ضعیف شده تو خونه زود عصبانی میشه و سر پسرم داد میزنه بعضی وقتها هم اون میزنه. آبا این رفتار پسرم بخاطر کتک زدن و زود عصبانی شدن همسرم هست؟ در این مورد چه راهکاری دارین برای کنترل پسرم؟ ازلطفتون سپاسگزارم

۲۵ آذر ۱۴۰۱
محمدکاظمی

باسلام یک پسر 4 ساله دارم دایم برای رسیدن به هدفش خانواده رو میزنه و ناآرام و همه چیزو پرت میکنه ناخن‌هایش را هم با دستش میکنه گاهی هم لبش رو میکنه چکار کنم محروم کردنش از اسباب بازی و تو اتاق ماندن و و... هم فایده نداشته

۰۴ بهمن ۱۴۰۱
محمدطاها

سلام خسته نباشید من یه پسر ۲سالو ۸ماهه دارم خیلی عصبیه همه چیو پرت میکنه بچه های دیگه رو میزنه وقتی یه چیزی میخاد بهش میگم باشه الان میرم برات میارم تا برم بیارم داد میزنه گریه میکنه خیلی عجوله بعضی وقتا به بزرگترا هم حمله میکنه بزنه وقتی هم سرش داد میزنم بدتر میشه پیش اومده از شدت ناراحتی نتونستم کنترلش کنم کتکم زدمش ولی درست نمیشه البته من چون افسردگی هم دارم از یک سالگی به بعد که شروع کرد به راه رفتنو و شلوغ میکرد سرش داد میزدم یا کتکش هم میزدم ولی تازگیا دیگه نمیزنمش میشه راهنماییم کنید ممنون

۱۰ اسفند ۱۴۰۱
فاطمه

سلام ببخشید من یه پسر 10ساله دارم که خیلی آروم و مهربونه ولی محل زندگیمون جوری هست که بیشتر بچه ها قلدری میکنن و وقتی میره باهاشون بازی کنه همیشه میزننش حتی تو مدرسه هم یا حرف بد میزنن بهش یا میزننش به نظر شما درسته که پسر من هم از خودش دفاع کنه و اونارو بزنه؟

۲۲ فروردین ۱۴۰۲
سارا صبحی

من یه پسر ده ساله دارم که خیلی زیاد منو میزنه و من بشدت نگران آینده خودمو پسرم و حتی زندگی متاهلی او هستم

۲۸ شهریور ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

کتک زدن جزو خط قرمزهایی است که حتما باید با یک روانشناس در موردش جلسه داشته باشید تا ارزیابی دقیق تری انجام بدن

۲۴ فروردین ۱۴۰۲
امیرعلی

سلام من یک پسر ۲سال ۳ماهه دارم از ۲سالگی که از شیر(خودم) گرفتم پرخاشگر شده صورت بچه های کوچیک تر از خودش و چنگ میزنه و لباسشونو میکشه اما قبلش خیلی اروم بود اما الان واقعا کلافه شدم از کاراش و نمیدونم چه واکنشی باید نشون بدم وقتی بچه هارو میزنه لطفا بهم کمک کنید

۲۸ شهریور ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

سلام. وقت بخیر. برای بررسی این مساله حتما به صورت حضوری با آنلاین با یک روانشناس کودک جلسه داشته باشید، روانشناس با توجه به شرایط خانوادگی شما راهنمایی تون می کنن

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
مریم قاسمی

سلام خسته نباشید من یه پسر کلاس اولی دارم که به خاطر درسش خیلی باهاش دعوا میکنم ومیزنمش از وقتی زدمش اونم دیگه به خاطر هر چیزی که دلش نخواد گوش کنه من دعواش کنم یا بزنم رو دستش خیلی منو می زنه چکار کنم

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

وقت بخیر. پسرتون از رفتار شما الگوبرداری کرده. حتما به یک روانشناس کودک مراجعه کنید تا هم اطلاعات بیشتری به شما بدن و هم در جلسات بازی درمانی با پسرتون کار کنند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
سمیرا

سلام دختر من ۱۴ سالشه و خیلی خیلی زود عصبانی میشه وقتیم که عصبانی میشه بقیه رو کتک میزنه وسایل خونه رو پرت میکنه داد میزنه و فحش میده هیچ وقت نتونسته خودشو کنترل کنه شما بگید باید باهاش چه رفتاری داشته باشم حتی منم نمیتونم جلوشو بگیرم

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

وقت بخیر؛ دختر شما حتما باید تحت نظارت یک روانشناس نوجوان قرار بگیره. و همزمان با راهنمایی روانشناس و تجویز روانپزشک، دارو مصرف کنه. اگر با شما نیومد، خودتون اول به روانشناس مراجعه کنید، راهنمایی تون می کنند که چطور رفتار کنید.

۱۶ خرداد ۱۴۰۲
میم بابایی

سلام من یه دختر ۱سال و ۱۰ ماهه دارم که جدیدا خیلی وقتها من و پدرش رو چنگ میگیره.سعی میکنم قاطعانه بهش بگم نبابد ابن کار رو بکنه اما تو این چند وقته تاثیری نداشته.ممنون میشم راهنماییم کنین چطور رفتار کنم؟ و اینکه در مل،چطور تو ابن سن میتونم به فرزندم بابت رفتارهای اشتباه تذکر بدم یا تنبیه و محرومیت بدم؟

۱۷ خرداد ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

وقت بخیر. مادر عزیز هنوز برای قانونگذاری و تذکر به بچه ها خیلی زود هست، فرزند شما نیاز به شکل گیری رابطه ایمن با شما داره. توصیه می کنیم کتاب کودک من 1 رو مطالعه کنید در مورد رفتارها، نیازها و نحوه رفتار با بچه ها تا 3 سالگی توضیحیات مفصل کاربردی داده که کمکتون می کنه. برای مشاهده کتاب اینجا کلیک کنید

۲۰ خرداد ۱۴۰۲
معصومه

سلام خسته نباشید میخواستم درباره دختر هفت سالم که وقتی بچه ها به خواستش نه میگن کتک میزنه چه راه حل پیشنهاد میکنید ممنون میشم کمکم کنید

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

وقت بخیر. روی اعتماد به به نفس و کنترل خشم فرزندتون کار کنید. کتاب هایی در بازار هستند که بهتون کمک می کنند. اما در عین حال توصیه می کنیم همزمان به یک روانشناس کودک هم مراجعه کنید تا در جلسات بازی درمانی روی این خصوصیت فرزندتون کار کنند

۲۰ خرداد ۱۴۰۲
سنا پوراکبز

بچه ی من خیلی شیطونه و همش حرفی که تو سر خودشه رو انجام میده اصلا به ما احترام نمیزاره حتی مامانم نمیگه بهم ۵ سالشه الان هر چی میگم بچه نکن بچه نگو انگار تومخش نمیره چیکار کنم من دارم دیوونه میشم بخدا

۲۲ خرداد ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

وقت بخیر. در درجه اول باید سبک والدگری شما بررسی بشه. اگر دائما امر و نهی کنید به بچه ها، دقیقا برعکس عمل می کنند. سعی کنید بیشتر فتارهای مثبتش رو ببینید و تشویق کنید. اما در عین حال حتما به یک رواانشان کودک هم مراجعه کنید تا ارزیابی دقیق تری انجام بدن

۲۴ تیر ۱۴۰۲
محمد...

سلام من یه پسر ۶ ساله دارم متوجه شدم که دختر خالشو میبره تو اتاق به جای ممنوعه دخترخالش دست میزنه تورو خدا ی راه کار بدین من خیلی درباره جای ممنوع باهاش حرف زدم که نباید دست بزنه

۲۵ تیر ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

وقت بخیر. این رفتار جزو رفتارهایی هست که نباید مورد بی توجهی قرار بگیره. به یک روانشناس کودک مراجعه کنید تا در جلسات حضوری یا آنلاین، بررسی بیشتری انجام بدن و بتونند شما رو راهنمایی کنند

۲۶ مرداد ۱۴۰۲
علی

سلام وعرض ادب پسرم ۹ سالش ولی نمیتونم حرفم بهش بفهمونم حرف حرف خودش وحاضر نیست به حرفم گوش بده خیلی تحدید میکنه اگه بزرگ بشم اینجوریتون میکنم مخصوصا مهمان برام بیاد که اصلا کنترلش نمیتونم بکنم یا جایی میرم از دستش رنج میبرم ممنون میسم راهنماییم کنید

۲۸ مرداد ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

سلام، وقت بخیر. علائمی که بهشون اشاره می کنید، جزو خط قرمزهای رفتاری هستند که حتما باید طی جلسات با یک روانشناس مورد بررسی قرار بگیرند. اگر امکان مراجعه حضوری ندارید، به صورت آنلاین به یک روانشناس مراجعه کنید

۲۶ شهریور ۱۴۰۲
سل

سلام من 15 سالمه یه خواهر 11 و 4 ساله دارم بعد هر موفع از دستشون عصبانی میشم میزنم شون نمیدونم چیکار کنم دست خودم نیست از خودم متنفرم

۲۷ شهریور ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

سلام عزیزم. از پدر و مادرت بخواه که شما رو پیش یک روانشناس ببرند. روانشناس می تونه بهت کمک کنه که به مرور تکنیک های کنترل خشم رو یاد بگیری

۲۰ دی ۱۴۰۲
طوبی بارانی

پدر و مادر باید اطلاعات خود را بالا ببرن

۲۲ دی ۱۴۰۲
ماهور سبزه پرور

من یه پسر ۵ساله دارم  منو میزنه نمیدونم چجوری کنترلش کنم خیلی لجباز

۱۷ بهمن ۱۴۰۲
مرکز مشاوره یاسان

کتک زدن دیگران یکی از مواردی هست که ما حتما توصیه می کنیم به یک روانشناس مراجع کنید تا ارزیابی بیشتری در مورد این رفتار و علتش انجام بشه و بر همون اساس، پلن درمان ریخته بشه

ارسال پیام و سوال

{{ nameForm1_error }}

{{ mobileForm1_error }}

3 + 6 = ?

دریافت وقت مشاوره